Persona

Recensie Persona door Antoinette van Steeg:
Persona is het debuut van Soraya Vink. Velen kennen haar van Hebban, waar ze werkzaam is. Haar studie Spaans komt goed van pas, gezien het verhaal een link met Spanje heeft. Ook gebruikt ze regelmatig Spaanse woorden of zinnen.
Maar waar gaat haar debuut over? Elvira Selas komt na een jaar terug als onderzoeksleider bij de politie, afdeling Zware Criminaliteit. Ze is na een undercoveractie een tijd van de radar geweest. Al snel dient zich de eerste moord aan. Het slachtoffer mist zijn tong. Niet veel later dient zich de tweede moord aan, waarbij het slachtoffer zijn pink mist. Bij beiden slachtoffers is een rouwkaart met een Latijnse tekst gevonden. Er loopt een seriemoordenaar rond.
Ondertussen laat haar infiltratieverleden als Alba Grande haar nog steeds niet los. Een geheim dat weinig mensen weten. Want waar is haar broer? Een vraag die haar maar niet kan loslaten. Wanneer ze merkt dat ze in de gaten gehouden wordt, is het de vraag door wie. Is het de onderwereld, waar ze heeft geïnfiltreerd of is het de politie die haar streng in de gaten houdt?

Welke masker (persona) zet ze op? Welke keuzes moet Elvira of Alba maken? Een keuze voor de onder- of bovenwereld die haar elke keer laat wankelen. Zal ze de juiste keuze kunnen maken?

Zodra ik het boek opensloeg was ik benieuwd naar de inhoud. Twee Quotes starten het boek waarna de lezer direct het verhaal wordt ingetrokken bij de proloog. Soraya heeft goed nagedacht over het verhaal, de korte hoofdstukken zorgen dat je wilt doorlezen en de schrijfstijl is ook nog eens prettig. De spanning wordt goed opgebouwd. Prima ingrediënten voor een goed en spannend boek.

Wat mij betreft, had haar broer wat meer uitgewerkt mogen worden in het geheel. Hij speelt een belangrijke rol in het verhaal, maar echt leren kennen doen we hem niet. Dit neemt niet weg dat Persona een sterk debuut is van Nederlandse bodem. Ik kijk uit naar een volgend boek met Elvira Selas (Alba Grande) in de hoofdrol. Er zijn nog genoeg mogelijkheden om Elvira alias Alba verder te laten leven in een vervolg.

Ik geef dit debuut van Soraya Vink 4 sterren.

★★★★
Titel: Persona | Auteur: Soraya Vink | Uitgeverij: Harper Collins | Categorie: Thrillers | Uitvoering: paperback | 384 pagina’s | ISBN13: 9789402730906 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 |Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 24-11-2018 | Prijs: €17,99 – nu tijdelijk €15,-  | Bestellen