IJsengel

Standaard

Recensie IJsengel door Hannie van Grol:
Een aangrijpend ijzig verhaal

IJsengel speelt zich af in de winter in Zweden. Hoewel Nathalie Pagie een Nederlandse auteur is, krijg je op geen enkel moment het gevoel dat de gebeurtenissen zich afspelen op een verzonnen plek. De schrijfster heeft haar research goed gedaan, de beschreven locaties doen echt aan. Al eerder heeft Nathalie Pagie in 2017 de Thrillzone Award voor beste Nederlandse thriller ontvangen. En ook dit boek is het lezen meer dan waard.

De mediamagnaat Berndt Müller wordt vermist en al gauw blijkt dat het om een ontvoering gaat, omdat er om losgeld wordt gevraagd. Initiatiefnemer is de dakloze zwerver Rasmus Janson die zo zijn eigen redenen heeft om dit te organiseren. Omdat hij zijn plan niet alleen kan uitvoeren, roept hij de hulp in van zijn vriend Mikkel en een kennis van de laatste, Tore geheten. Ze beramen de ontvoering en brengen Berndt naar een klein eiland in de buurt van Göteborg waar zich een verlaten hotel bevindt, dat alleen in de zomer gasten herbergt. Hij wordt achtergelaten met wat flesjes water en wat repen om zich de komende dagen in leven te houden. Na enige tijd blijkt dat hij er toch niet alleen is. Een achtjarig meisje, Svenja, ontdekt hem daar. Aanvankelijk is ze erg bang, maar langzamerhand krijgt hij meer contact met haar. En met de belofte dat hij op zoek zal gaan naar haar moeder die al lange tijd weg is – ze is nog alleen met haar oma op het eiland – weet hij haar vertrouwen uiteindelijk te winnen.
Het gezin van Berndt Müller neemt tegen het advies van de politie contact op met de ontvoerders. Via haar vader regelt Jannike, Berndt’s vrouw, de vereiste som geld en Karst dropt die op de afgesproken plaats. Maar na een paar dagen wordt er nog niets van Berndt vernomen. Ook zijn dochters zijn ten einde raad. Tenslotte komt een politieinspecteur erachter waar Berndt zich bevindt en dan wordt er een grootscheepse zoektocht en reddingsactie op touw gezet. Zullen ze op tijd zijn om Berndt te redden?

De cover van het boek is grotendeels blauw. Een duidelijk accent is het rode rokje van het meisje in de sneeuw en de nevelige omgeving. De teksten die bij de titel IJsengel genoemd worden zijn:
Een ijskoude ontvoering. Een verlaten hotel. De Zweedse winter.
En dat geeft meteen de sfeer van het boek goed weer. De Zweedse kou is haast voelbaar tijdens het lezen.

Het boek is ingedeeld in veel korte hoofdstukken die vanuit verschillend perspectief worden geschreven. Daardoor krijg je een goed inzicht in de verschillende motieven van waaruit iedereen handelt. Ook is sprake van psychologische diepgang en evolueren de karakters goed tijdens het verhaal. Mocht je in het begin het idee krijgen te maken te hebben met een zelfverliefde, egoïstische mediamagnaat, gaandeweg blijkt dat er heel veel liefde voor zijn gezin is. En ook als je de beweegredenen van Rasmus kent en zijn pijn van waaruit hij handelt, dan voel je haast sympathie voor hem, ondanks zijn verkeerde daden. De emoties van elk personage worden goed beschreven.

De schrijfstijl van Nathalie Pagie is vlot en prettig. Ook al is in het begin van het verhaal al bekend wat er gaat gebeuren, toch blijft de spanning bestaan, mede omdat er telkens nieuwe ontwikkelingen zijn en er onverwachte wendingen optreden. De ontknoping is verrassend, licht en donker tegelijk. En pas op het eind wordt de betekenis van de titel helemaal duidelijk.

Al met al heeft Nathalie Pagie met IJsengel een aangrijpende thriller geschreven die je de kou laat meebeleven tot op je bot.

★★★★★
Titel: IJsengel | Leesfragment | Auteur: Nathalie Pagie | Uitgeverij Boekerij | Categorie: Thrillers | Uitvoering: paperback / e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789022584996 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 3-12-2018 | Prijs: €10,- | Bestellen