Tea-Bag

Standaard

Recensie Tea-Bag door Fany van Hemelen:
Tea-bag is een ander soort verhaal dan we gewend zijn van auteur Henning Mankell. Zijn misdaadverhalen vind ik altijd boeiend, spannend en ook onderbouwd met emotie en psychologie. Tea-bag is een roman die gebaseerd is op de vluchtelingenproblematiek. Het is een soms schrijnende, maar vooral mooie en neutrale beschrijving van hoe vluchtelingen overleven. Door de toevoeging van humor wordt het boek ook nooit te zwaar.
De ervaringen met echt bestaande meisjes heeft de Zweedse Henning Mankell in deze roman verwerkt.

Jesper is een dichter. Omdat gedichten niet zo goed verkopen als misdaadromans beslist zijn uitgeverij dat hij dit genre moet gaan schrijven. Hij wil dit niet en wanneer hij een lezing geeft, is hij geïntrigeerd. Tijdens de lezing was er een meisje Tea-bag dat hem een moeilijke vraag stelde. Later ontmoet hij via een vriend Tea-bag opnieuw samen met haar vriendinnen. Ze komen bij hem een schrijfcursus volgen. Al snel blijkt dat de meisjes niet zijn wie ze zeiden, dit om zichzelf te beschermen. Uiteindelijk beslist Jesper om een ander soort boek te schrijven dan verwacht. Dit heeft allerlei gevolgen, de dichter leert een complexe wereld kennen en probeert iedereen te begrijpen.

In het boek staan de verhalen van de meisjes in het vet gedrukt. Uit de verhalen blijkt dat op de vlucht zijn naar een beter leven niet zo eenvoudig is. Met deze roman geeft Henning Mankell een genuanceerde mening over dit actuele onderwerp. Deze roman gaat naast de verhalen van de meisjes ook over de problemen die de schrijver ervaart. Hij heeft een vriendin die andere dingen wil dan hij en een vrij aparte moeder. De combinatie van deze verhaallijnen zorgt ervoor dat Tea-bag, hoewel het een moeilijk thema aankaart, een aangename en soms zelfs hilarische roman is geworden. Naast misdaad kan de Zweedse auteur dus ook literaire romans schrijven. Zijn talent hier is om moeilijke zaken met mooie woorden en subtiliteit in de verf te zetten.

★★★
Titel: Tea-Bag| Leesfragment | Auteur: Henning Mankell | Uitgeverij BBNC- Colibri | Categorie: Literaire romans | Uitvoering: paperback / e-book | 443 pagina’s | ISBN13: 9789462371460 | Verkrijgbaar sinds: maart 2016 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 7-12-2018 | Prijs: €12,50 | Bestellen