Tot zwijgen gebracht

Standaard

Recensie Tot zwijgen gebracht door Astrid Langeveld:
Cecile Stok is geboren te Zeist in 1962. Ze werkt bij een culturele instelling. Naast schrijven is ook fotograferen een hobby van haar. Haar eerste boek: Het verdwenen huis, verscheen in 2014 en gaat over de relatie met haar moeder. Tot zwijgen gebracht is haar tweede boek.

De roman Tot zwijgen gebracht gaat voornamelijk over de inmiddels volwassen geworden dochter Mirna (Cecile). Ze denkt dat ze haar vaders dood heeft verwerkt, maar dat blijkt na tientallen jaren toch niet waar te zijn. Mirna is van plan om alle feiten te gaan onderzoeken, want haar vader is vermoord. Toen haar vader vermoord was, wilde ze niks weten. Geen details of wat dan ook. Ze schaamde zich ervoor en sprak er niet over. Tot nu! Alles tot de details aan toe van de moord worden opgeschreven en gevormd tot dit grotendeels autobiografische boek.

Op de cover zie je Cecile met haar vader staan. Je ziet daar al de afstand tussen vader en dochter. Het is ook een donkere cover, die perfect past bij het verhaal.

Het autobiografische boek bestaat uit een proloog, 4 delen en een nawoord. Het boek is duidelijk opgedeeld met meerdere jaren in een hoofdstuk. Je leest eerst wat de aanleiding is, waardoor Mirna erachter komt, dat ze haar vaders dood niet heeft verwerkt. In deel 2 spring je terug naar het verleden. Deel 3 gaat terug naar het heden en gaat onder andere over het verwerkingsproces. In deel 4 ook nog, maar vanaf dat deel mag Mirna eindelijk in het dossier kijken. Het is totaal niet saai opgeschreven. Ik denk dat anderen, die hetzelfde hebben meegemaakt dit boek echt zouden moeten lezen voor steun en uiteraard ook mensen die het niet hebben meegemaakt. Het verhaal grijpt je echt beet. Cecile Stok schrijft erg mooi en gedetailleerd. Ik ben benieuwd naar haar eerste boek, dat over haar moeder gaat. Zo kom je nog een extra stukje van Ceciles verleden te weten.

Tip: Meer achtergrondinformatie: Cecilesboeken.nl

★★★★
Titel: Tot zwijgen gebracht | Auteur: Cecile Stok | Droomvallei Uitgeverij | Categorie: roman, autobiografie | Uitvoering: paperback | 220 pagina’s | ISBN13: 9789492844019 | Recensent: Astrid Langeveld | Datum recensie: 8-12-2018 | Prijs: €14,50 | Bestellen