Adrift

Review Adrift door Sandra Hutchison:
De levenslustige Tami (Shailene Woodley) begon dapper aan een wereldreis. Onderweg ontmoet ze de sympathieke zeiler Richard (Sam Claflin). Het is voor beiden liefde op het eerste gezicht en Richard is dan ook niet van plan om Tami uit het oog te verliezen. Hij vraagt haar met hem mee te gaan op zijn zeiltocht langs zoveel mogelijk mooie plekken op aarde. Tami gaat hier graag op in. Om hun droom te verwezenlijken nemen ze een spontaan aangeboden klus aan. Er wordt van ze verwacht dat ze het luxe zeilboot Hazona vanTahiti naar Californië brengen en krijgen daar goed voor betaald. Met dat geld zouden ze een jaar lang onbezorgd kunnen reizen. Hun droomtocht verloopt alleen niet volgens plan, het tweetal komt in een orkaan terecht en ze belanden in een levensechte nachtmerrie. Door het noodweer drijven ze enorm af van hun bestemming, zullen ze ooit nog levend land bereiken?

De dramatische film Adrift toont het waargebeurde liefdesverhaal van de jonge zeilster Tami Ashcraft. Als basis voor de film werd haar boek Red Sky in Mourning (Avondrood) gebruikt. In dit boek beschreef ze al eerder haar spannende belevenissen op zee. Een indrukwekkend boek dat zeker voor zeilers min of meer verplichte kost zou moeten zijn en vermoedelijk nog veel meer lezers aan zal spreken.

Sam Claflin and Shailene Woodley star in ADRIFT
Courtesy of STXfilms

Ben je niet zo’n lezer? Skip dan het boek, de film Adrift mag er ook zijn. Het resultaat is een knappe verfilming die zich grotendeels op een woeste zee afspeelt. Wanneer de honger naar avontuur overslaat naar puur overleven start een ongelooflijk verhaal dat toont hoe sterk liefde en wilskracht kunnen zijn in tijden van nood. Het verloop van de film is wat traag, maar dat past dan ook wel weer bij dit genre.
Het krachtige acteerwerk van het mooie duo Shailene Woodley (The Fault in Our Stars, Divergent) en Sam Claflin (The Hunger Games) maakt een hoop goed. Evenals de wijze waarop er gefilmd is, de natuurbeelden op zee en aan de kust maken toch echt wel indruk.

De avontuurlijke film Adrift is dan ook zeker het bekijken waard. Een aanrader voor watersportliefhebbers en iedere geduldige filmliefhebber die belangstelling heeft voor waargebeurde verhalen.

★★★★
Titel: Adrift | Uitgever: The Searchers, Remain in Light | Regie: Baltasar Kormákur| Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Drama, avontuur, thriller, waargebeurde verhalen | Speelduur: 96 minuten |EAN: 9789461875686 | Acteurs:  Shailene Woodley, Sam Claflin | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 04-02-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd en Blu-ray | Prijs:€14,99 | Bestellen