Ik zal straffen

Recensie Ik zal straffen door Sandra Hutchison:
Ik zal straffen is een eigenzinnige thriller van de IJslandse auteur Steinar Bragi. Het verhaal gaat voornamelijk over de verpleegster Kata. Haar dochter Vala wordt ontvoerd, verkracht en overleeft het voorval niet. Hoewel de politie het onderzoek serieus neemt, komen ze geen stap verder. Kata gaat door een heftig proces van rouw, woede en onmacht, maar neemt uiteindelijk een heftig besluit, als het aan haar ligt komen de daders niet onder hun straf uit.

De dramatische thriller Ik zal straffen start veelbelovend, maar het verhaal krijgt na het eerste deel een eigenaardige wending. Om haar verdriet te vergeten verdwijnt de moeder – met behulp van illegaal verkregen medicatie – dieper en dieper in het verleden van haar dochter Vala. Het griezelig realistisch ogende poppenhuis van Vala speelt daarbij een prominente rol.

Tijdens een van haar hallucinatieachtige wandelingen door het poppenhuis ontdekt Kata een bizarre, ongezonde en misselijkmakende briefwisseling tussen haar dochter en een mysterieuze persoon. Dit deel van het boek kan je als lezer ervaren als verontrustend en beklemmend.
In wezen is dat zeer waarschijnlijk precies hoe de moeder deze hele periode ervaart. Wat dat betreft veel lof voor de auteur, bijzonder knap hoe hij de lezer mee kan slepen in de ellende van Kata en Vala, maar prettig om te lezen is dit deel van het boek niet.

Daarna vervolgt er een min of meer therapeutisch dagboekgedeelte in het boek. Kata wordt weer wat helderder van geest, weet zichzelf weer te vermannen en komt in contact met Sóley, een hulpbehoevende verpleeghulp. Ze neemt de zorg van Sóley op zich waardoor Kata zichzelf min of meer heelt en haar geest weer helder lijkt te worden. Maar de behoefte om wraak te nemen op de moordenaars van haar dochter blijft sterk aanwezig.

Tussen alle dramatische wendingen door neemt de auteur ruimschoots de tijd om af te geven op de gebreken van het rechtssysteem en het verschil daarin tussen man en vrouw. Nu hij de aandacht van zijn lezers heeft maakt de auteur van de gelegenheid gebruik om de machteloosheid van een vrouw die seksueel misbruikt is bespreekbaar te maken. Zo zou het bewijzen van een verkrachting vaak erg moeilijk zijn, details ontbreken. Misschien is dit deel wat te uitvoering, maar mooi en nobel.

Met Ik zal straffen lijkt Steinar Bragi de lezer veelvuldig te willen triggeren, tot het irritante aan toe. Door de warrige, doch briljant geschreven hoofdstukken, waarin Kata onder invloed verkeert van medicatie en/of drugs zou je haast gaan denken dat deze hoofdstukken door een compleet andere auteur geschreven zijn. Uitermate goed gedaan of verontrustend beangstigend?

In ieder geval is Ik zal straffen een in vele opzichten grensoverschrijdend boek. Een thriller waarvan ik vermoed dat er lezers zullen zijn die halverwege afhaken. Het verhaal irriteert, boeit, roept vraagstukken op, zet je aan het denken, fascineert en laat je niet snel meer los. Een aanrader voor lezers die denken alles al gelezen te hebben.

★★★★
Titel: Ik zal straffen | Auteur: Steinar Bragi | Xander Uitgevers | Categorie: Crimezone, Thrillers | Uitvoering: paperback of E-book | 415 pagina’s | ISBN13: 9789401609845 | Verkrijgbaar sinds: december 2018 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 8-2-2019 | Prijs: €20,99 | Bestellen