Standaard

Vandaag is ons blog aan de beurt en mag ik eindelijk vertellen wat ik van dit verhaal vond. Dankzij Celtica Publishing mocht ik deelnemen aan de blogtour rond dit pas verschenen fantasyboek.
Lees dus snel verder en je ontdekt of dit boek een aanrader is….

Review Lathrain 1- De Band door Fany Van Hemelen:
Lathrain : De band is het eerste deel van een tweeluik. Een prachtig magisch verhaal waarbij ik helemaal verdwaalde in de wereld van de elfen.

Roshya, een elvelaar, vertelt aan Qelarha, haar 13-jarige talentvolle nichtje, dat ze moet oppassen om niet meegenomen te worden door de elfen.
Omdat haar dit ooit overkwam, weet ze heel goed welke gevaarlijke gevolgen deze “ontvoeringen” hebben. De mensen rondom je zijn bang voor je omdat je veranderd bent en hun respectloze gevoelens en jouw onbewuste verlangen maken het leven er niet gemakkelijker op. Roshya is nu heler van planten en mensen. Hierdoor wordt ze stilaan toch geaccepteerd. Qelarha is op haar beurt heel geïnteresseerd in het ontvangen van de bijzondere kennis van haar lievelingstante en ook zij wil heel graag heler worden. Roshya waarschuwt Qelarha om nooit in de ogen van een elf te kijken want zo brengt deze “de Lathrain “ tot stand. Qelarha leert dus, net als alle andere mensen, dat elfen gevaarlijk zijn en dat je ze nooit mag vertrouwen.

In elfenland denken de elfen omdat zij ouder zijn en dus, volgens hen, ook wijzer dat de mensen nog veel van hen kunnen leren. Omdat zij de gave bezitten om de mensen opnieuw contact te leren maken met de Aarde, voelen ze zich superieur en de mens verknoeit volgens hun de wereld. Door de Lathrain “betoveren” ze hun “leerling” en nemen ze deze mee om hun kennis door te geven. Eigenlijk zijn ze arrogant omdat zij denken te weten hoe de mens denkt. De elfen vinden dat ze hun, op een niet al te zachtaardige manier, moeten tonen wie de baas is. Pas dan kunnen ze geleidelijk aan een band opbouwen met hen en hun informatie doorgeven. De elfen hopen dat hun leerling, als hun training afgelopen is, hun ideeën delen in mensenland.

Elfen en mensen vertrouwen elkaar dus niet en denken erg slecht over elkaar. Eigenlijk weten ze niet hoe de ander echt is. Beide groepen geloven allerlei dingen over de ander en de vraag is of deze veronderstellingen wel waar zijn.

Wanneer Qelarha als ze 18 is, op een dag ontvoerd wordt door de elf Dalnohr, davert de wereld op zijn grondvesten. Dalnohr had al waargenomen dat zij speciaal is en een sterke persoonlijkheid heeft. Uiteindelijk besliste hij daarom nog eenmaal een mens op te leiden in zijn geheimen. In het begin verloopt de relatie ongemakkelijk en is de elf een vijand voor het meisje. Stilaan verandert hun houding naar elkaar. Dalnohr ervaart een ander gevoel bij deze wildebras dan bij alle vorige leerlingen. Qelarha ontdekt dat alles misschien niet is hoe het lijkt.

Anna López Dekker is in staat om heerlijke, lekker dwarse karakters te creëren. Qelarha is een pittige meid en Dalnohr is een zoekende elf. Ik vond het erg mooi om hun gevoelens en band te zien veranderen en heb genoten van de manier waarop Anna Dekker López deze omwenteling symbolisch en beeldend op papier toverde. Daarnaast verweeft ze haar ideeën, over hoe wij als mens met de Aarde omgaan, in het verhaal. Wanneer de Ziekte opduikt, slaat het noodlot toe en Dalnohr heeft dit in het verleden zelf ervaren. Stilaan ontrafelt hij wat zijn rol is in deze wereld. Ook de andere elfen spelen hun rol in dit verhaal en ook deze hebben een intrigerende persoonlijkheid.

De magie die de elfen bezitten en hun wonderlijke wereld wordt door de auteur prachtig tot leven gebracht. De omgeving en het leven van de mensen lijkt minder belangrijk en komt slechts oppervlakkig aan bod. Dit vond ik wel spijtig omdat ik ook graag gezien had hoe hun cultuur was. Nu voelde je vooral de angst en haat tegenover de elfen, maar een uitgebreidere omschrijving van hun leven had voor mij een pluspunt geweest.

De personages zijn realistisch neergezet met goede en slechte eigenschappen, en de emoties bij de mensen en elfen zijn voelbaar. Ik kon niet anders dan meeleven met de avonturen van Qelarha. Ook Dalnohr zijn frustratie en worsteling met de waarheid en de harde opleiding was erg interessant en soms vond ik zijn acties zelfs vertederend .

Na het einde, dat een cliffhanger bevat voor het tweede deel, ben ik ontzettend nieuwsgierig hoe het de mensen en de elfen verder zal vergaan. Zullen ze het echte kwaad vinden en kunnen ze hun verschillen vergeten en kijken naar wat hen verbindt?

Dit fantasyboek is een aanrader als je houdt van magische scènes, karakters die je hart veroveren en leuke dialogen in een sprookjesachtige wereld. Het boek leest vlot en de betoverende avonturen doen verlangen naar meer!

★★★★
Titel: Lathrain 1- De Band | Leesfragment | Auteur: Anna Lopez Dekker | Celtica Publishing | Categorie: Y.A., Fantasy | Uitvoering: paperback | pagina’s | ISBN13: 9789491300981 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 11-04-2019 | Prijs: €16,95 | Bestellen