Blogtour The Shaedon Resurgence Book III: The Xoron Redemption

Standaard

Recensie The Xoron Redemption door Fany van Hemelen:
Nadat ik de eerste twee delen verslonden had, waren mijn verwachtingen voor het laatste deel in deze spannende Engelse science-fiction trilogie erg hoog. Het is nu alleen maar de vraag of ik deel drie even goed of zelfs nog beter vond dan de vorige.

In The Xoron Redemption zien we oude bekenden terug.
Räz zit in afzondering en is nog steeds op zoek naar herinneringen in zijn onderbewuste om, na zijn verpletterende daad, opnieuw het juiste te doen.
Grummus is, ondersteboven van de eerdere gebeurtenissen, teruggekeerd naar zijn planeet en wanhopig op zoek naar antwoorden. Wanneer hij beseft dat hij deze hier niet gaat vinden, wordt hij door Elder Woodbine op missie gestuurd. Grummus kan als mentor van Sedora zijn zinnen verzetten en na zijn vreselijke tijd wordt hij stilaan terug de oude. Maraxi, is na zes jaar nog steeds vastbesloten om hun eeuwige vijand te verslaan.

Zes jaar na de start van de overheersing staan we eigenlijk nog geen stap verder.
Toch is er een lichtpuntje wanneer onverwachte bondgenoten opduiken en er samen gezocht wordt naar een manier om “de slechterik” te vermorzelen. Voor iedereen is het nu eindelijk duidelijk dat alle partijen moeten samenwerken om dit kwaad voorgoed te doen verdwijnen. Vol nieuwe hoop gaan ze op zoek naar de belangrijke instrumenten, die ze nodig hebben, om eens en voor altijd komaf te maken met deze verschrikking.

In dit laatste deel zie ik hoe iedereen worstelt met het verleden. Vanuit elk personage wordt dit verhaal verteld en nu worden de draden van het web gemakkelijk aan elkaar verbonden. Opnieuw wordt er gestreden en door de krachten te bundelen, lijkt het eenvoudiger om definitief af te rekenen met The Shaedon. Hoewel deze vijand natuurlijk nooit te onderschatten valt en misschien nog wel verrassend uit de hoek komt…

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit boek mij minder aantrok dan het vorige deel. Misschien omdat ik in het tweede deel meer emotie voelde dan in dit afsluitende deel en het verrassingseffect toen groter was.

Toch is ook dit boek lekker sarcastisch, spannend en vlot geschreven. Deze trilogie is dan wel in het Engels, maar laat dit je zeker niet tegenhouden omdat ze heerlijk en gemakkelijk leest.

Ik vloog door de pagina’s heen en ging vol ongeduld mee op zoek naar de juiste manier om The Shaedon weg te vagen. Bepaalde verrassende wendingen in het verhaal vond ik leuk bedacht of fijn om te zien en de evolutie van de personages was, zoals altijd, interessant. Ik was ook blij om bepaalde personages terug te zien omdat ik echt een band heb opgebouwd met hen. Wat ik echt knap vind aan deze boeken is dat ze me zelfs met de vijand doen meeleven. Natuurlijk wil ik dat de goede winnen, maar het karakter en de ontwikkeling van Sha’hasra in dit derde deel deden me haar als strijder waarderen en ja zelfs ”menselijker” vinden. Ook de moeilijke tijden die Räz en Grummus doormaakten en de vraag of ze elkaar terug vonden op hun weg naar de vrijheid hield me in de ban.

Stilaan werd er naar het einde toegewerkt, maar dit sloeg , zoals bij het vorige deel, niet in als een bom. Waarschijnlijk heeft Jeffrey Debris mij eerder teveel verwend met zijn spitsvondige ideeën, maar persoonlijk had ik liever een origineler einde gezien. Hoewel, zonder te spoileren, misschien is dit toch het einde zoals het moest zijn. Ik blijf dus met een dubbel gevoel achter na dit boek gelezen te hebben. De allerlaatste zin, die trof dan weer wel doel, omdat hij heel veel zegt met weinig woorden.
Na dit deel blijf ik dus toch weer onthutst achter en staar ik peinzend in de verte.

Met veel plezier las ik deze reeks en ik blijf fan van deze fantastische serie. Waar ik blij om ben, is dat na dit derde boek de weg nog open is om nog meer verhalen te bedenken die zich afspelen in dit wonderlijke universum.

The Shaedon Resurgence trilogy is een echte aanrader omdat deze science-fiction serie je door de beeldende schrijfstijl, humor en aparte personages compleet meetrekt in een adembenemende wereld.

★★★★
Titel: The Xoron Redemption | Auteur: Jeffrey Debris | Taal: Engels | Uitgeverij: Celtica Publishing | Categorie: Fantasy & Science fiction | Uitvoering: paperback of E-book | 500 pagina’s | ISBN13: 9789491300967 | Verkrijgbaar sinds: maart 2019 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 24-04-2019 | Prijs max.: €18,99 | Bestellen

Volgende »

1. Pingback: The Shaedon Resurgence Blog Tour! – JeffreyDebris.Com