Het offer – Grip

Recensie Het offer-Grip door Hannie van Grol:
Een bijzonder moeder-dochterverhaal

Dit spiegelboek is een bijzonder boek. Er staan twee verhalen in, het ene verhaal is geschreven vanuit het gezichtspunt van de moeder, Haike Germann, en het andere door de dochter, Eva Schenk. Om de twee verhalen te kunnen lezen moet je het boek omdraaien. Het maakt niet uit met welk boek je begint, maar als je begint met het verhaal van de moeder, krijg je een beter inzicht in de familiegeschiedenis. Ook wordt aan het begin van dit boek een stamboom van de familie weergegeven, zodat je telkens even snel kunt kijken, wie welke persoon precies is.

Het offer begint met de beschrijving van het leven van de grootouders en ouders van Anne, de eigenlijke hoofdpersoon in dit boek. Dit gedeelte speelt zich af in Duitsland. Zo krijg je duidelijk inzicht in wat de ondertitel van dit boek aangeeft: De geschiedenis herhaalt zich. Dan gaat het verhaal verder over Anne en hoe haar leven verdergaat. Dat gedeelte speelt zich af in Frankrijk. In flashbacks wordt verteld hoe het idee om naar Frankrijk te gaan is ontstaan en wat haar ertoe heeft doen besluiten om met het hele gezin (twee kinderen) daarheen te verhuizen. Het leven daar ontwikkelt zich echter niet zoals ze gehoopt had en uiteindelijk besluit Anne terug te gaan naar Nederland. Omdat beide kinderen en haar inmiddels ex-man niet mee willen, keert ze alleen terug, vastbesloten om haar leven opnieuw op te bouwen en oude trauma’s te helen. Maar net als haar voorouders moet ze dus haar kinderen achterlaten, omdat die zich meer op hun plaats voelen in het Frankrijk waarin ze opgegroeid zijn.

In Nederland volgt Anne een opleiding tot therapeut (een van haar dromen) en op die manier is ze ook in staat haar oude trauma’s te helen. Haar andere droom (een boek schrijven) wordt ook bewaarheid. Die droom vervult ze samen met haar dochter die uiteindelijk ook weer naar Nederland verhuist. Daarmee bleek het helemaal niet goed te gaan in Frankrijk en Anne’s schuldgevoel werd. behoorlijk aangesproken. Ook dit lost ze op door middel van therapie die op haar weg komt. En zoals ze zelf zegt: “En transformatie is als je van je pijn je kracht weet te maken. Daarmee krijgt alles wat je hebt meegemaakt een functie.”

Als je het boek omdraait, kun je starten met Grip, met als ondertitel De cirkel doorbreken. Hoofdpersoon hierin is Nora, de dochter van Anne. Hierin lezen we hoe Nora alles beleefd heeft. Dit boek is geschreven in de ik-persoon vanuit Nora. Aan de hand van vragen die Rianne (GZ-psychologe) haar stelt, legt ze beetje bij beetje haar leven bloot. Zoals ze zelf zegt: ‘Ik hield mezelf altijd geheim.’ Ze wilde niemand tot last zijn, wel altijd klaarstaan voor anderen, waardoor ze zichzelf zwaar benadeelde. Zodoende ging het helemaal fout met haar en belandde ze uiteindelijk op de gesloten afdeling van een psychiatrische instelling. Heel open vertelt ze over haar strijd, haar terugvallen en worstelingen om er toch weer bovenop te komen. Zoals ze zelf verwoordt: “Het schrijven van Grip heeft mij geholpen open te zijn over wat ik denk en voel. Hierdoor ben ik mezelf gaan begrijpen en gaf ik anderen de gelegenheid hetzelfde te doen.”

Dit spiegelboek leest als een trein. Van begin tot eind word je meegezogen in het verhaal en leef je mee met de hele familie. Zo zie je de familiaire belasting die doorgegeven wordt en dat hetzelfde patroon telkens opnieuw herhaald wordt, totdat de cirkel doorbroken wordt door trauma’s te verwerken en de confrontatie met de pijn aan te gaan.

De schrijfstijl is heel toegankelijk, er komen veel dialogen in voor waardoor je je goed in kunt leven in de personages. Door de twee kanten van het verhaal te lezen (zowel letterlijk als figuurlijk) krijg je een compleet en genuanceerd beeld van het gebeuren. Het is een meeslepend verhaal geworden over angsten, onzekerheden, eenzaamheid en kracht, dat blijft boeien en waarin je door wilt lezen, omdat je meeleeft met de hoofdpersonen. Het verhaal berust op waarheid, alleen zijn de namen gefingeerd. Iedere overeenkomst met bestaande personen berust daarom op toeval. Dit spiegelboek is een bijzonder boek dat hoop biedt voor iedereen die getraumatiseerd is in het verleden. Een aanrader!

★★★★★
Titel: Het offer – Grip | Leesfragment | Auteurs: Haike Germann, Eva Schenk | Uitgeverij: Paris Books | Categorie: Literair non-fictie | Uitvoering: paperback| 360 pagina’s | ISBN13: 9789492883452 | Verkrijgbaar sinds: maart 2019 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 06-05-2019 | Prijs: €24,95 | Bestellen