Steigereiland

Standaard

Recensie Steigereiland door Antoinette van Steeg:
Steigereiland is een Nederlandse thriller van Lidewij Martens. Naast het schrijven van boeken is ze ook scenarioschrijver (geweest) van onder andere Baantjer, Mees Cees en Flikken Maastricht. Zou dit verhaal net zo spannend zijn als de tv-series?

Lin is werkzaam bij de politie Rijnmond waar ze als rechercheur haar geld verdient. Daarnaast heeft ze zichzelf geprofileerd als bewaker van Steigereiland, waar ze in een woonboot woont. Ze schippert geregeld tussen deze twee functies, wat haar regelmatig in de problemen brengt. Als er een enorme drugsvondst wordt gedaan, staat het politieteam op scherp. Deze zaak moet opgelost worden. Gelijktijdig wordt er bij Steigereiland een meisje vermist. Lin kent haar goed, omdat ze veel zwemt met de vijftienjarige Sabine en het is haar buurmeisje.

Het zit Lin niet mee tijdens deze twee zaken. Zo heeft ze een nieuwe collega, staat haar zus opeens op haar stoep, moet Steigereiland misschien verdwijnen en wordt haar ex ook nog verdachte in de vermissingszaak. Toch wil ze koste wat het kost Sabine vinden. Waar kan ze zijn? Heeft het iets met school te maken of juist niet? Na een spannende zoektocht komen de lijntjes steeds dichter bij elkaar te liggen. Zal Lin Sabine levend kunnen thuisbrengen zonder anderen en zichzelf in gevaar te brengen?

Nadat ik Steigereiland gelezen had, kwam ik tot de ontdekking dat een week eerder door Harper Collins een kort verhaal van 34 bladzijden was uitgebracht met de titel Steigereiland- Wat vooraf ging. Jammer, maar Steigereiland is goed te lezen zonder deze informatie, vermoed ik.
Ik vind de cover boeiend en was om deze reden erg nieuwsgierig naar de inhoud van het verhaal. Wat is er met deze vrouw in het water? Het verhaal is sterk opgebouwd en de plot is vrij spannend. Wel vond ik het jammer dat de nadruk vooral lag op de vermissingszaak. Op een gegeven moment raakt de andere zaak wel heel snel naar de achtergrond. Hierdoor krijgt het verhaal een andere dimensie dan het in het begin lijkt te beloven.

Toch vind ik Steigereiland een van de beter geschreven thrillers van Nederlandse bodem. Vaak zijn deze een stuk minder opgebouwd en spannend dan van buitenlandse collega`s. De verhaallijn kan nog vele kanten op en ik hoop Lin nog beter te leren kennen. Ik zag dat er al een tweede deel via Storytel bekend is. Dit boek is ook al eerder bij Storytel verschenen, dit verklaart misschien ook waarom het boek maar €7,50 kost. Hopelijk verschijnt het tweede verhaal ook op papier.

Steigereiland is een goed geschreven boek dat ik met veel plezier gelezen heb. 4 sterren.

★★★★
Titel: Steigerhout | Leesfragment | Auteur: Lidewij Martens | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: Thrillers | Uitvoering:Paperback | 304 pagina’s | ISBN13: 9789402703528 | Verkrijgbaar sinds: 11-06-2019 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 06-07-2019 | Prijs: €7,50 | Bestellen