Botox

Standaard

Recensie Botox door Hannie van Grol:
Interessante verwikkelingen

Botox is het vierde boek in de serie met de hoofdinspecteur van politie in Brighton, Caitlin Dern, in de hoofdrol. Zij heeft een weekje vakantie opgenomen en brengt die door op het eiland Wight. Tijdens een van haar wandelingen vindt ze een vermoorde man in een blokhut. Omdat de politie in Brighton onderbezet is, biedt ze aan te helpen bij het onderzoek. Dat aanbod wordt enthousiast geaccepteerd.

De vermoorde man blijkt George Farborough te zijn. Hij is een gedreven vogelaar en altijd op weg om de meest zeldzame vogels te spotten en op de gevoelige plaat vast te leggen. Het is een bizarre moord en de politie tast volledig in het duister tot een patholoog-anatoom ontdekt waaraan de man overleden is. Stukje bij beetje wordt steeds meer duidelijk over de ware toedracht van de moord. De lezer wordt meegenomen in de wereld van de vogelarij, maar ook in de beweging van de vrijmetselarij. De mooie buitenkant daarvan verbergt veel rivaliteit, bedrog en jaloezie. Langzaamaan wordt telkens een tipje van de sluier opgelicht. Tot het eind toe blijft het spannend wie de uiteindelijke moordenaar is, al zijn er tijdens het lezen wel vermoedens.

Het boek is opgebouwd uit 28 korte en wat langere hoofdstukken. Het verhaal wordt in de derde persoon beschreven vanuit wisselende perspectieven, zodat je als lezer meer weet dan de politie op dat moment. Maar ook de politie onthult geleidelijk aan wat de moordenaar bewogen heeft. Steeds meer wordt prijsgegeven van de verwikkelingen die uiteindelijk tot de bizarre daad hebben geleid. Er wordt nog veel extra informatie aan het verhaal toegevoegd, zodat de eerste vermoedens over de mogelijke moordenaar telkens bijgesteld moeten worden.

De titel van het boek slaat op het middel Botox dat in veel klinieken gebruikt wordt voor het verdoezelen van rimpels om daardoor een jonger uiterlijk te bewerkstelligen. Ook in de medische wereld wordt dit middel toegepast. Het woord Botox is een samentrekking van botulinetoxine en is in de pure vorm binnen enkele seconden dodelijk. Op medisch en cosmetisch gebied wordt het sterk verdund gebruikt.

Het boek is zeer toegankelijk geschreven en leest zeer vlot. Omdat er telkens een klein stukje van de waarheid onthuld wordt, blijf je als lezer geboeid meedenken om te achterhalen wie de moordenaar is. De uiteindelijke plot, hoewel enigszins voorspelbaar, is knap gevonden. Het boek laat je niet op het puntje van de stoel zitten, het psychologische aspect staat meer op de voorgrond. Hoe denkt de dader, wat zijn zijn motieven, welke strategische verhoortechnieken hanteert de politie? Ook de informatie over de opbouw en de doelstellingen van de vrijmetselarij is interessant om te lezen.

Botox is een toegankelijk boek om te lezen. Hoewel dit het vierde deel is in de serie over Caitlin Dern, is het prima als stand-alone te lezen. Wel wordt er een zekere nieuwsgierigheid gewekt naar de voorgeschiedenis van Caitlin. Daan Fousert had zijn sporen als auteur zeker al verdiend, met Botox heeft hij die lijn voortgezet.

★★★★
Titel: Botox | Leesfragment | Auteur: Daan Fousert | Uitgeverij: Elikser | Categorie: Crimezone, misdaad | Uitvoering: paperback | 308 pagina’s | ISBN13: 9789463651431 | Verkrijgbaar sinds: mei 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 31-07-2019 | Prijs: €20,50 | Bestellen