The Gifted – Seizoen 1

Review The Gifted door Sandra Hutchison:
In deze Amerikaanse superheldenserie ontmoet de kijker de familie Strucker. De leden ervan maken de indruk een ‘normaal’ en gelukkig gezinsleven te leiden. Terwijl het de taak van Reed Strucker (Stephen Moyer, True Blood) is om mutanten op te sporen en achter tralies te plaatsen, omdat ze een gevaar zouden zijn voor de mensheid, lopen zijn kinderen met een groot geheim rond. Zowel zijn dochter Lauren (Natalie Alyn Lind ) als ook zijn zoon Andy Strucker (Percy Hynes White) zijn mutanten en beschikken beiden over bovennatuurlijke krachten. Wanneer het jonge tweetal zijn krachten niet langer weet te verbergen voor de buitenwereld, staat hun leventje volledig op zijn kop. Caitlin Strucker (Amy Acker, Person of Interest) haalt haar man Reed over om hun kinderen in bescherming te nemen. Het gezin besluit te vluchten voor The Sentinel Service (mutanten-opsporingsdienst) en het verhaal begint…

The Gifted is een fictieve Young Adult-serie geïnspireerd op de bekende Marvel comics. Deze nieuwe serie is een leuke aanvulling op de reeks XMen-films. De serie start veelbelovend, maar helaas zakt de verhaallijn halverwege wel iets in. Het verloop is wat traag met veel dialogen. Wat dat betreft hadden er best wat meer actiescènes in mogen zitten. Toch is deze serie zeker niet slecht.

De seriemakers beschikken over een grootschalige cast. Het kan dan ook niet anders dan dat niet iedere acteur even goed acteerwerk levert. Over het algemeen is het acteerwerk prima, soms misschien wat vlak. Er zijn echter een aantal acteurs die extra opvallen vanwege hun goede acteerprestaties. Zo speelt Natalie Alyn Lind haar rol met redelijk wat overtuiging, maar valt Percy Hynes White ( die haar broertje speelt) wat tegen. Hij speelt zijn rol ietwat te timide. Amy Acker weet daarentegen als overbezorgde moeder de kijker zonder problemen te overtuigen. Ook noemenswaardig zijn onder andere Emma Dumont (Aquarius), Blair Redford (90210) en Skyler Samuels (American Horror Story).

Er worden in deze eerste reeks veel mutanten gepresenteerd. Mutanten met krachten of talenten die we al kennen uit de XMen-verhalen, maar er komen gelukkig ook een aantal originele talenten voorbij. Iets wat de serie extra interessant maakt. Ook de special effects die gebruikt zijn om de krachten van de mutanten te tonen, zijn vermakelijk om naar te kijken.

Hoe dan ook: dit eerste seizoen van The Gifted is een aardige en veelbelovende start. Een prima en uitgebreide introductie van de nieuwe mutanten en een prima aanzet voor de komende afleveringen. Deze eerste reeks eindigt met een irritant goede cliffhanger waardoor je echt verder wilt kijken. Met hoge verwachtingen kijk ik dan ook uit naar het tweede en laatste seizoen.

★★★
Titel: The Gifted – Seizoen 1 | Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment | Regie: | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Actie, Science fiction | Speelduur: 570 minuten | EAN: 8712626054313 | Acteurs: Stephen Moyer, Amy Acker, Sean Teale, Natalie Alyn Lind, Percy Hynes White, Coby Bell, Jamie Chung, Blair Redford, Emma Dumont, Skyler Samuels, Grace Byers | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 01-08-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd en te zien bij Fox TV | Prijs: €16,99 | Bestellen