Retour Spitsbergen

Recensie Retour Spitsbergen door Hannie van Grol:
Debuutthriller met veel spannende twists

Retour Spitsbergen is het achtste boek van de hand van Pepper Kay, maar dit is haar eerste thriller. De genres die ze eerst hanteerde, waren SF en fantasy. Dat ze ook dit genre beheerst, bewijst ze met Retour Spitsbergen.

Na een proloog die zich afspeelt in Londen en waarin een lichaam aanspoelt dat meerdere organen mist, verplaatst het verhaal zich naar Rusland waar de 25-jarige Kirill in het ziekenhuis wakker wordt na een ski-ongeluk. Zijn vader, een schatrijke kunsthandelaar, waar hij een slechte band mee heeft, komt hem opzoeken om hun relatie te verbeteren. Bovendien wil hij graag dat zijn zoon hem opvolgt in de zaak en hij nodigt hem uit voor een reisje naar Spitsbergen, waar hij een paar verrassingen voor hem in petto heeft. Kirill stemt toe om zijn vader weer een kans te geven.

De andere verhaallijn speelt in Amersfoort, waar Jeremy woont met zijn twee kinderen. Hij ontmoet daar een oud-klasgenoot die hem uitnodigt een zeilboot op te halen in Spitsbergen en daarmee weer naar Nederland te varen. Jeremy’s vriendin Annet zal ook van de partij zijn. Een paar dagen voordat de zeetocht gepland staat, gaan ze op Spitsbergen nog een wandeltocht ondernemen van Longyearbyen naar Barentzburg, waar de boot aangemeerd ligt. Het blijkt een tocht vol gevaren te worden. Tengevolge van het smelten van de ijskappen trekken de ijsberen naar streken waar nog voedsel te vinden is. Samen met een ander stel en hun reisleider worden ze aangevallen door ijsberen. De gids overleeft het niet, er komt wel hulp opdagen, maar wie is nog te vertrouwen? Iedereen, ook het andere stel Carl en Rachel, zelfs vriendin Annet en de nieuw aangekomen helpers lijken allemaal hun eigen verborgen agenda te hebben. Uiteindelijk arriveren ze in Barentzburg, waar ze aan boord gaan van de Zeeroos. Maar deze boot blijkt niet de geplande koers te varen.

Dan begint er een avontuur vol spanning en verrassende wendingen. Hier komen de twee verhaallijnen bij elkaar en wordt langzamerhand duidelijk wat het verband is tussen die twee. Er zit veel actie in het laatste gedeelte, de gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op en hier en daar doet het geheel wat rommelig aan. Sommige fragmenten en karakters hadden wat meer uitgewerkt kunnen worden en over eventuele emoties in hachelijke situaties wordt vrij snel heen gestapt. Het einde komt vrij abrupt en onverwachts. Uiteindelijk volgt er nog een afsluitend hoofdstuk waarin er weer een andere wending aan het verhaal gegeven wordt en je toch weer met een aantal vragen blijft zitten.

Pepper Kay heeft een prima thrillerdebuut geschreven. Ze heeft een prettige vlotte schrijfstijl en vanaf het begin word je in het verhaal gezogen, omdat je graag wilt ontdekken welke rol ieder van de personages heeft en hoe de plot in elkaar zit. Na het enigszins open einde vraag je je af, of de auteur misschien nog een vervolg in gedachten heeft. Verder heeft ze gedegen onderzoek gedaan naar de situatie op Spitsbergen, de klimaatproblemen komen aan de orde, alsook de soms dubieuze praktijken in de kunsthandel, en zelfs orgaanroof wordt ter sprake gebracht. Jammer van de rommelige en abrupte eindscène, maar het boek weet je aandacht gevangen te houden tot op het eind. En dat zorgt voor enkele fijne uurtjes leesplezier.

★★★
Titel: Retour Spitsbergen | Auteur: Pepper Kay | Uitgeverij: Futuro Uitgevers | Categorie: Thrillers | Verkrijgbaar als: paperback en E-book | 210 pagina’s | ISBN13: 9789492939296 | Verkrijgbaar sinds: juni 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 10-8-2019 | Prijs: €18,95 (E-book €9,99) | Bestellen