Missing Link

Review Missing Link door Sandra Hutchison:
In de animatiefilm Missing Link heeft Sir Lionel Frost één missie in zijn leven. Hij streeft ernaar een alom gewaardeerde ontdekkingsreiziger te worden, de ontdekker van bijzondere wezens. Zo is hij ervan overtuigd dat Loch Ness daadwerkelijk bestaat. Hij geeft niet snel op en weet het monster zelfs op camera vast te leggen, maar helaas sneuvelt het bewijsmateriaal voordat hij iemand zijn gelijk kan tonen. Dan ontvangt hij een mysterieuze brief over een monster dat in de Amerikaanse bossen zou leven. Lionel Frost twijfelt geen moment, pakt zijn spullen bij elkaar en reist af naar Amerika.

Daar ontmoet hij de briefschrijver. Een vriendelijk maar reusachtig monster dat behoorlijk intelligent blijkt te zijn. Hij hoopt dat Sir Lionel Frost hem kan helpen om zijn verre familie te vinden. Lionel heeft een goed hart, bovendien is dit voor hem een uitgesproken kans om zichzelf te bewijzen tegenover de leden van de Britse avonturiersclub waar hij zo graag bij wil horen. Hij besluit dan ook samen met het monster Link op onderzoek uit te gaan.

Wat volgt, is een komisch avontuur vol slimme grappen, droge humor en rake opmerkingen. Een vermakelijke film om met het hele gezin te bekijken. Met recht weer een geslaagde productie van de Amerikaanse Laika-studio. Eerder verschenen films van hun hand zijn: Coraline, ParaNorman en Kubo and the Two Strings. De unieke animatiebeelden in de film zijn een combinatie van Kleifiguren, stop-motion en computertechnieken. Hoewel de spitsvormige karikaturen even wennen zijn, valt al snel op hoe gedetailleerd al de filmbeelden zijn. Beelden die vloeiend in elkaar overlopen. Wat een werk moet het geweest zijn om deze film te maken, maar wat een verbluffend mooi resultaat.

Missing Link is een slimme en vooral hartveroverende film over eenzaamheid, erbij willen horen en sociale acceptatie.

★★★★
Titel: Missing Link | Uitgever: Remain in Light | Regie: Chris Butler | Taal: Engels | Ondertiteling: Nederlands | Genre: Animatie, Familiefilm | Speelduur: 94 minuten | EAN: 9789461876393 | Acteurs: Charly Luske (Stem), Matteo Simon (Stem), Birgit Schuurman (Stem)| Review: Sandra Hutchison | Datum review: 16-8-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd en Blu-ray | Prijs: €14,99  (Blu-ray €16,99)| Bestellen