Home Ground – Seizoen 2

Review Home Ground – Seizoen 2 door Sandra Hutchison:
In dit tweede seizoen van de populaire Noorse serie Homeground zien we weer een groot deel van de originele cast terug. Ook is er een vrij grote groep nieuwkomers, waaronder een aantal voetbalspelers. Om deze serie goed te kunnen volgen is het aan te raden om eerst het eerste seizoen te bekijken. Het verhaal is niet zo gecompliceerd, maar de serie kijkt gewoon lekkerder weg als je de reeks van begin tot eind hebt gevolgd. Waarom ook niet, want deze serie uit Noorwegen is de moeite waard.

Ook in dit tweede seizoen draait alles om voetbalcoach Helena Mikkelsen (Ane Dahl Torp, The Wave) en het eerste divisie mannenteam van voetbalclub Varg. Nu hun geldschieter weg is, hebben ze bij Varg een groot probleem. Voetballers beginnen te protesteren vanwege hun lage salariëring en er is geen geld voor nieuwe spelers. Had Helena eindelijk het vertrouwen van haar hele team gewonnen, nu dreigt ze dit vertrouwen volledig kwijt te raken. Vooral haar sterspeler Adrian heeft zo zijn twijfels en denkt er hard aan om het team te verlaten. Om dit te voorkomen zet Helena alles op alles om een nieuwe eigenaar binnen te slepen, zodat ze genoeg geld heeft om spelers aan te schaffen die Adrian daadwerkelijk op het veld bijstaan. Terwijl zij zich blindelings stort op het winnen van de bekerfinale, ziet ze een belangrijk onderdeel over het hoofd: de teamspirit.

Opvallend in dit tweede seizoen is dat er nu veel meer daadwerkelijke voetbalscènes te zien zijn. Draaide het eerste seizoen nog voornamelijk rondom het drama buiten het voetbalveld, nu lijken de makers zich meer gericht te hebben op het drama binnen het voetbalteam, de effecten van een disfunctionerende leiding en een overvloed aan geld. Toch gebeurt er ook buiten het veld nog steeds voldoende. Zo is sterspeler Michael Ellingsen (ex-profvoetballer, John Carew) inmiddels gestopt met zijn voetbalcarrière en ligt hij in de clinch met zijn ex-vrouw over de voogdij van hun kinderen. Helena worstelt op haar beurt nog steeds met de moeizame relatie met haar dochter Camilla en Espen zijn seksuele voorkeur wordt op de proef gesteld.

Hoewel dit tweede seizoen vlot wegkijkt en inhoudelijk zeker boeiend genoeg is om de gehele reeks in een keer te willen bekijken, haalt dit tweede seizoen net niet het niveau van de eerste reeks. Dit seizoen voelt echt als een tussenseizoen. Het eerste deel van het verhaal wordt hierin afgesloten, maar er wordt niet echt een opening gemaakt naar een derde seizoen. Toch zou het teleurstellend zijn als het hier eindigde, het einde is niet bevredigend genoeg, het verhaal voelt nog niet af. Ik sta nog wel achter mijn conclusie die ik na het eerste seizoen trok: Home Ground is een verslavende serie voor mannen en vrouwen, je hoeft niet van voetbal te houden om van deze serie te kunnen genieten. Deze serie moet je gewoon gezien hebben.

★★★★
Titel: Home Ground – Seizoen 2 | Uitgever: Lumière Publishing BV | Regie: Arild Andresen, Cecilie Mosli, Yngvild Flikke, Stian Kristiansen en Eirik Svensson | Taal: Noors | Ondertiteling: Nederlands | Genre: sportdrama | Speelduur: 8 x 50 minuten | EAN: 5407003481693 | Acteurs: Ane Dahl Torp, John Carew, Axel Bøyum | Review: Sandra Hutchison | Datum review: 20-08-2019 | Verkrijgbaar op: Dvd en online te bekijken via Lumière Series | Prijs: € 27,99 | Bestellen