De ziener

Recensie De ziener door Dayenne Wamsteeker:
Op een dag raakt Daniël, de zoon van Anna en James Buck, vermist. Tijdens een moment van onoplettendheid is Daniël het huis uitgelopen en spoorloos verdwenen. Door deze gebeurtenis is de relatie tussen Anna en James compleet veranderd, Anna geeft James de schuld van de vermissing van Daniël en is psychisch erg in de war. In de zoektocht naar Daniël grijpt Anna elke mogelijkheid aan om haar zoon terug te vinden. Zo gaat ze ook te rade bij een ziener, maar of dit naar Daniël leidt?

Auteur Belinda Bauer heeft al heel wat bestsellers op haar naam staan. Haar thrillers zijn tot nu toe goed ontvangen en daarom zijn ook de verwachtingen voor De ziener hooggespannen. Deze thriller is net als haar andere boeken heel beeldend geschreven, waardoor je alles zo voor je ziet.

Personages Anna en politie-inspecteur Marvel zijn eigenlijk de belangrijkste personages in dit verhaal. Anna’s leven draait maar om één ding: het terugvinden van haar zoon Daniël. Door alle gebeurtenissen heeft ze psychische problemen gekregen, die zich uiten in een ernstige schoonmaakwoede, straatvrees en een denkbeeldige tweede zoon. Ook het leven van inspecteur Marvel wordt gedomineerd door een vermissingszaak, maar dat is de vermissing van het tienermeisje Edie. Edie is al maanden spoorloos en nog altijd niet teruggevonden. Door de vermissing van Daniël wordt de inspecteur ook weer geconfronteerd met de vermissing van Edie, waardoor hij ook deze zaak weer induikt.

Het verhaal is geschreven vanuit wisselend perspectief, dat om de beurt aan bod komt. Deze opbouw zorgt voor een meeslepend verhaal, omdat je wilt weten hoe het afloopt met de vermiste kinderen. Het boek bevat verschillende plotwendingen en uiteindelijk komen alle verhaallijnen en ook de twee vermissingszaken bij elkaar. Aan het eind komt het boek opeens in een stroomversnelling en lijkt het plot wat vergezocht. Het einde had wat meer aandacht verdiend, want de drijfveren van de dader zijn niet helemaal duidelijk, waardoor je als lezer met wat vragen achterblijft.

Het boek gaat voor een deel over paranormaliteit, dit zal de ene lezer meer aanspreken dan de andere. Zeker als dit onderwerp je aanspreekt, kan deze thriller een aanrader zijn. Door het vergezochte plot eindigt het boek wat als een teleurstelling, terwijl het begin veelbelovend is. Ik waardeer het boek daarom met 3 sterren.

★★★
Titel: De Ziener | Leesfragment | Auteur: Belinda Bauer | A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: Thrillers | Uitvoering: paperback of E-book | pagina’s | ISBN13: 9789400510746 | Verkrijgbaar sinds: 07-05-2019 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 23-08-2019 | Prijs max.: €20,99 | Bestellen