Het geheime recept voor familie

Recensie Het geheime recept voor familie door Lore van Dun:
In Het geheime recept voor familie maken we kennis met Elizabeth. Elizabeth is chef-kok van Feast. Een top restaurant in New York. Na enkele jaren lijkt het wel alsof de passie stukje bij beetje aan het verdwijnen is. Ze besluit samen met haar baas een tijdelijke pauze in te lassen. Tijdens deze pauze gaat ze op bezoek bij haar zus Jane. Jaren geleden, kort na het overlijden van hun moeder, gingen ze elk hun eigen weg en zagen en hoorden ze elkaar nog maar zelden. Nu heeft Jane kanker en is Elizabeth er rotsvast van overtuigd om haar te helpen. Naast de passie voor koken die ze terug moet vinden, moeten Jane en Elizabeth ook elkaar terug vinden.

Allereerst ben ik helemaal weg van de cover! Hij is anders dan wat ik normaal als favoriete cover zou kiezen, maar ik vind hem echt prachtig. Door de silhouetten op de cover past dit boek ook heel mooi bij haar eerste boek Geachte Mr. Knightley.

Elizabeth ‘Lizzy’ is een personage dat je niet meteen in je hart sluit. Ze is vrij hard en weet niet zo goed hoe ze met haar emoties moet omgaan. Hierdoor krijg je eerder een kille indruk van haar. Het eerste contact met haar zus Jane verloopt dan ook nog eens extra stroef doordat ze helemaal uit elkaar zijn gegroeid. Die eerste indruk werd hier nog eens extra bevestigd. Naarmate het boek vordert, komen Lizzy en Jane dichter tot elkaar en verandert Jane helemaal. Ze bloeit helemaal op en zeker in haar keuken komt ze helemaal tot zichzelf en leer je haar zachte, medelevende kant kennen.

De verschillende manieren van omgaan met de kanker van Jane vind ik heel mooi weergegeven in het verhaal. Lizzy is wat onwennig en weet niet goed wat ze het beste kan doen om Jane te helpen. Peter, de partner van Jane, gaat zich helemaal verdiepen in alle mogelijke behandelingsmethodes. Ik denk dan ook dat dit boek mooi weergeeft hoe het in het echt eraan toe gaat. Er zijn heel veel verschillende manieren van omgaan met iemand met kanker.

Het boek bevat, net zoals haar eerdere boeken, heel veel verwijzingen naar het werk van Jane Austen. Spijtig genoeg heb ik nog nooit iets gelezen van haar, dus deze verwijzingen zeggen mij weinig. Dit is echter geen probleem. Al word ik wel getriggerd om iets te gaan lezen.
Naast de verwijzingen en de kanker is het belangrijkste natuurlijk de keuken! Wat een heerlijke beschrijvingen weet Katherine Reay erin te steken. Ik kreeg er iedere keer honger van zodra ik het boek vastpakte. Ik zou zo willen eten wat ze allemaal klaarmaakt. Het lijkt mij allemaal even lekker.

Het geheime recept voor familie is een prachtig feelgood-verhaal. Je ervaart heel wat gevoelens tijdens het lezen. Zo is een belangrijk deel weggelegd voor de ziekte van Jane, maar er is ook plaats voor vriendschap en liefde. Ik werd alvast helemaal verliefd op dit boek!

★★★★★
Titel: Het geheime recept voor familie | Leesfragment | Auteur: Katherine Reay | Uitgeverij: Kokboekencentrum Fictie | Categorie: Feelgoodromans | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 368 pagina’s | ISBN13: 9789043531986 | Verkrijgbaar sinds: 15-08-2019 | Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 04-09-2019 | Prijs: €20,99 (E-book €9,99) | Bestellen