Boze juffen, blije juffen

Recensie Boze juffen, blije juffen door Sandra Hutchison:
De meeste scholen zijn al weer begonnen. Een nieuw schooljaar is altijd weer even spannend. Een van de redenen daarvoor is de nieuwe juf of meester. Wie zal het dit jaar zijn en is deze juf wel net zo aardig als de meester van vorig jaar?

In het voorleesboek Boze juffen, blije juffen worden beide ‘soorten’ juffen uitvoerig besproken. Boze juffen houden bijvoorbeeld niet van lawaai en hebben weinig fantasie. Ze zijn eigenlijk gewoon vergeten hoe het was om een kind te zijn. Gelukkig zijn er vooral veel blije juffen (en meesters), ze maken grapjes en lachen vaak. Natuurlijk hebben zij ook regels, maar zij vertellen tenminste waarom.

Auteur Siska Goeminne schreef dit voorleesboek als ode aan een van de liefste juffen die ze zelf vroeger had. Het boek leest prettig voor en ieder kind (en ouder) zal waarschijnlijk wel wat trekjes van de boze juffen herkennen in sommige van hun leerkrachten. Gelukkig valt het in de praktijk vaak wel mee (hoewel je natuurlijk altijd pech kunt hebben). Door middel van dit boekje kunnen kinderen in elk geval gepast en ongepast gedrag leren herkennen en nodigt het verhaal uit om het bespreekbaar te maken met ouders en verzorgers. Op die manier komen nare situaties sneller aan het licht of krijg je een geruststellende bevestiging van je kind dat de juf of meester echt super aardig is.

Illustrator: Frank Daenen

Gelukkig sluit het boek heel positief af en krijgen de kinderen in het verhaaltje een vriendelijke leerkracht. De kinderen uit de klas zijn in de illustraties in het boek vervangen door diverse dieren en de emoties zijn goed van de gezichtjes af te lezen. De illustraties van illustrator Frank Daenen zijn herkenbaar en bevatten vrij veel kleine details waardoor het, over het algemeen grappige, verhaal als het ware tot leven komt.

Een prettig boek om in huis te hebben ter voorbereiding op een nieuw schooljaar en een ideaal cadeautje voor alle lieve juffen en meesters.

★★★★
Titel: Boze juffen, blije juffen | Leesfragment | Auteur:  Siska Goeminne | Illustrator:  Frank Daenen | Uitgeverij de Eenhoorn | Leeftijd: 5 plus | Categorie: Jeugdboeken, prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 44 pagina’s | ISBN13: 9789462914063 | Verkrijgbaar sinds: 15-05-2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 06-09-2019 | Prijs: €15,95 | Bestellen