Lieve John

Recensie Lieve John door Hannie van Grol:
Hopeloze liefde of echte liefde?

John Tyree groeit op bij zijn vader, die erg op zichzelf is. Ze communiceren weinig en John en zijn vader leven ieder hun eigen leven. John’s moeder is bij hen weggegaan toen John nog heel klein was. De reden daarvoor heeft hij nooit leren kennen. Als John genoeg heeft van school, besluit hij in het leger te gaan. Tijdens een korte verlofperiode wordt hij verliefd op Savannah. Als John weer terug moet naar zijn standplaats die in Duitsland is, zijn ze beiden erg verdrietig, maar ze besluiten op elkaar te wachten. Tijdens de volgende verlofperiode verdiept hun liefde zich alleen nog maar en ze zijn vastbesloten met elkaar te trouwen als de dienst van John erop zit.

Dan slaat het noodlot toe. De aanslag van 11 september 2001 op de Twin Towers zorgt ervoor dat John voor twee jaar bijtekent in het leger. Voor Savannah is dit kennelijk een te moeilijke boodschap en na enige tijd laat ze hem weten dat ze verliefd is geworden op iemand anders. Voor John is dit niet te begrijpen. Als zijn diensttijd erop zit, gaat hij terug naar zijn geboorteplek. Als zijn vader overleden is, gaat hij op zoek naar Savannah. Hij vindt haar en hun liefde blijkt nog steeds aanwezig. Maar Savannah is getrouwd, hoe zal dit verhaal zich ontwikkelen?

Lieve John is een romantisch verhaal met een verrassende, onverwachte afloop. Er komen veel emoties in voor die goed uitgediept worden. Ook de problemen die erin staan, worden goed beschreven en uitgelegd. Sparks geeft blijk van een terdege kennis van hetgeen hij beschrijft. Het is ontroerend te lezen hoe de relatie van vader en zoon oorspronkelijk was en hoe Savannah daarin een grote rol speelt. Zij laat John een andere kant van zijn vader zien en het begrip tussen vader en zoon verdiept zich.

Het boek heeft een bijzondere opbouw. De proloog en de epiloog sluiten op elkaar aan. Daartussen staat het verhaal beschreven in drie duidelijke delen. Je krijgt een goed beeld van de zielenroerselen van John en Savannah en hoe hun liefde zich ontwikkelt, op een prachtige manier verwoord. De auteur heeft een prettige schrijfstijl, het boek leest vlot en blijft je boeien. Het verrassende slot is zo ontroerend dat je haast niet kunt voorkomen om een traantje weg te pinken. Sparks weet hoe hij de lezer kan raken, het is echt een aanrader voor iedereen die van een romantisch liefdesverhaal houdt, zuiver en diep-menselijk beschreven.

★★★★★
Titel:  Lieve John | Leesfragment | Auteur: Nicolas Sparks | Uitgeverij Boekerij | Categorie: Romans | Verkrijgbaar als: paperback, E-book en luisterboek  | 320 pagina’s | ISBN13: 9789022586266 | Verkrijgbaar sinds: mei 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 17-9-2019 | Prijs paperback: €17,99 (E-book €11,99, luisterboek €14,99) | Bestellen