Paardengevaar

Recensie Paardengevaar door Jolanda Kalkman:
Luna en Lotte wonen in een oude boerderij waar hun papa een kinderrestaurant Plaza Patatta heeft. Hun papa is de kok en dat terwijl hij helemaal niet kan koken! Om nieuwe recepten uit te proberen stuurt hij de meiden met Camil, een vrolijke ober die eigenlijk paardenacrobaat is, mee op een spannende paardentrip. Hier kijken de meiden al weken naar uit! Uren rijden op hun eigen paard, moppen vertellen bij het kampvuur, slapen in een tent, dat wordt supergezellig!

Maar net voordat ze willen vertrekken, heeft Camil een verrassing voor de meiden, er gaat nog iemand mee! Mo, een man met een rug zo breed dat hij wel een gorilla lijkt. “Iek ben Mo.” De meiden hebben hem nog nooit gezien. Daarnaast lijkt het wel, alsof hij iets onder zijn trui verbergt. ”Wat heb je daar?” vraagt Luna. “Nieks,” zegt Mo. Lotte kijkt hen met grote ogen aan. Ze voelt een rilling over haar rug. Wat heeft hij zo gauw verborgen? (Blz. 17).

Paardengevaar is een heel spannend boek voor kinderen die van paarden houden. Maar vergis je niet, het is zeker geen “suf” meidenboek. Ook jongens zullen erg genieten van dit spannende verhaal!

De meiden Luna en Lotte komen namelijk in een heel spannende situatie terecht. Camil en Mo nemen de meiden mee diep het bos in. Ze gaan hiervoor zelfs van het ruiterpad af, iets wat hun vader hun altijd had verboden te doen. Ze kunnen niet achterblijven, omdat de paarden al een opdracht hadden gekregen om het bos in te stappen. Maar aan alles voelen de meiden dat het helemaal niet pluis is. Mo praat alsmaar over moord en dood.
Opeens is de leuke paardentocht veranderd in Paardengevaar. Ze moeten iets doen!” (Blz. 59).

Wanneer je dit spannende boek helemaal hebt uitgelezen, kom je in het kinder-kookcafé terecht, een leuke extra toevoeging. Hier vind je heerlijke recepten, een echt Black Story-raadsel en tot slot de visgraatvlecht. Dit laatste is extra leuk voor de paardenmeiden en -jongens, omdat je dit in de manen van je paard kunt maken. Maar heb je geen paard tot je beschikking, dan kan het gelukkig ook in mensenhaar.

De illustraties in het boek zijn van Silvester Zwaneveld. Deze fleuren het boek helemaal op, omdat ze allemaal in kleur zijn afgedrukt. Hierdoor hebben ze een extra aantrekkingskracht om ze te bekijken. Dit vind ik een goede keuze. De illustraties doen mij een beetje cartoonachtig aan en ze vertellen daardoor zelf ook het verhaal. Heel prettig voor kinderen bij het luisteren of zelf lezen van het boek.

Paardengevaar komt uit de Plaza Patatta serie, maar is prima afzonderlijk te lezen. Soms is er een verwijzing naar een eerder verschenen deel, maar je mist geen informatie tijdens het lezen.

Het fijne ervan is dat Nanda Roep een hoop andere leuke boeken heeft geschreven. Naast de serie zijn er ook de Luna-boeken (vergelijkbaar met Dagboek van een Muts en Leven van een Loser) en heeft ze Het grote fantastische Plaza Patatta kinderkookboek geschreven.
Tot slot moet je zeker nog een kijkje nemen op de website http://www.plazapatatta.nl om meer over de schrijver, de illustrator, de boeken en nog veel meer te lezen. Er valt dus nog voldoende te ontdekken.

Ik waardeer het boek op 5 sterren

★★★★★
Titel: Paardengevaar | Serie: Plaza Patatta reeks | Leesfragment | Auteur: Nanda Roep |  Uitgeverij Nanda  | Categorie: jeugdboeken | Uitvoering: hardcover | 104 pagina’s | ISBN13: 9789490983833 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 25-9-2019 | Prijs: €14,45 | Bestellen