Het Rosie Resultaat

Recensie Het Rosie Resultaat door Hannie van Grol:
Vermakelijk derde deel uit de Rosie-serie

Na Het Rosie Project waarin Don Tillman, de enigszins ‘vreemde professor’ een levenspartner zocht en vond, verscheen het tweede deel, Het Rosie Effect, waarin Rosie zwanger werd. Enkele jaren later kwam Het Rosie Resultaat uit. In dit derde deel is Hudson, hun zoon, al tien jaar oud. Door verandering van baan is het gezin genoodzaakt te verhuizen naar Melbourne in Australië. Voor Hudson die het liefst weet waar hij aan toe is, omdat hij het beste functioneert als de structuur vaststaat, is dit een groot probleem. Hij vindt het moeilijk om te wennen op de nieuwe school en algauw zijn er de nodige problemen rond Hudson.

De problemen beperken zich niet alleen tot Hudson, ook de ouders krijgen de nodige tegenslagen te verwerken. Don, die lesgeeft op de universiteit, raakt verwikkeld in een schandaal, waarbij hem aangeraden wordt zich voorlopig terug te trekken uit zijn functie. Rosie heeft moeilijkheden met haar baas, wat haar functioneren bemoeilijkt. Omdat Don zich herinnert hoe hij zichzelf voelde toen hij richting het voortgezet onderwijs ging, besluit hij samen met Rosie het Hudson Project te starten. Hudson zal getraind moeten worden in sport, hij zal bepaalde sociale vaardigheden moeten ontwikkelen en ook het aangaan van vriendschappen wordt onderdeel van het project.

Het loopt niet allemaal gesmeerd en Don roept de hulp in van verschillende experts waarvan hij weet dat ze hem vroeger ook goed geholpen hebben. Dat leidt tot hilarische situaties, waarbij de intelligente Hudson, net zoals zijn vader zeer rechtlijnig, zijn eigen standpunt inneemt, dat vaak tegen het zere been is van de schoolleiding en de leraren. Vader en zoon lijken erg op elkaar en de uitspraken en situaties zijn heel herkenbaar uit de eerdere boeken. Het is vermakelijk om weer een inkijkje te krijgen in hun hoofden. Ook al heeft Don nooit het stempel van autisme of iets uit dat spectrum gekregen, het is duidelijk dat ze beiden daarnaar neigen. Hoewel de school erop aandringt dat Hudson getest wordt, houden Don en Rosie dat uit alle macht tegen.

Dit derde deel is een beetje meer van hetzelfde uit de eerdere delen. Hoewel de situaties verschillen, is de manier van denken en reageren voorspelbaar. En toch maakt dat het lezen niet vervelend, er zitten nog verrassende momenten genoeg in. De interacties tussen vader en zoon die allebei zeer intelligent zijn en op dezelfde manier denken, geven een extra dimensie aan het boek. De nuchtere reactie van Rosie, die beiden telkens behoedt voor al te zeer doordraven, is een prachtig tegenwicht.

Het Rosie Resultaat leest vlot weg, de grappige situaties houden de aandacht gevangen. Er komt de nodige humor in voor zoals ook in de eerdere delen, alleen is dit boek iets minder sprankelend. Het eind van het boek komt wat abrupt, ineens wordt alles wat niet goed ging, opgelost. Ook de andere twee boeken kenden een happy end, alleen doet het in dit boek wat gekunsteld aan. Maar het blijft een heerlijk boek om te lezen. “Correct”, zou Don Tillman hierop als commentaar geven, zoals hij alles waar hij het mee eens is, bestempelt. Voor wie van humoristische boeken houdt en de doorgevoerde consequenties van rechtlijnig denken kan waarderen, is dit boek echt aan aanrader.

★★★★
Titel: Het Rosie Resultaat | Leesfragment | Auteur: Graeme Simsion | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | Categorie: Humoristische romans | Verkrijgbaar als paperback, luisterboek en E-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789024583768  | Verkrijgbaar sinds: februari 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 01-10-2019 | Prijs: €20,99 | Bestellen