Het lied van de bij

Recensie Het lied van de bij door Hannie van Grol:
De ondertitel bij dit boek luidt: Luister naar de wijsheid van de bijen. En dat is precies wat de schrijfster in haar boek benadrukt. Er zijn genoeg cursussen waarin geleerd kan worden wat een imker moet weten over bijen en bijenhouderij. Maar Jacqueline Freeman gaat in haar boek een stapje verder. Ze vertelt hoe bijzonder bijen zijn en wat we van hen kunnen leren, vooral op spiritueel gebied. In de tekst haalt ze een wetenschappelijk artikel aan, waarin gesteld wordt dat bijen gewoon niet over voldoende hersenen beschikken om te doen wat ze allemaal doen.
“En toch doen ze het. De wetenschap begrijpt hun gemeenschappelijke intelligentie nog niet.” Aldus Jacqueline Freeman.

Zij heeft contact gemaakt met de bijen en heel veel wijsheden doorgekregen van hen, waarvan ze ons in dit boek deelgenoot maakt. Ze vertelt veel over haar eigen ervaringen met bijen en wat die haar geleerd hebben. Bijen ‘zingen een lied’ dat laat horen hoe hun stemming is, waar ze mee bezig zijn, of er onrust of juist blijdschap heerst in het volk. Aan de hand van allerlei voorbeelden illustreert ze haar bevindingen. Ze vertelt bijvoorbeeld hoe ze de bijen tegenwoordig benadert: ze gaat zonder beschermende kleding met blote handen en onbedekt gezicht op een volk af. Daarbij laat ze ook horen dat ze wel eens gestoken is, maar dat ze op dat moment zelf niet rustig was en dat de bijen haar op die manier lieten merken dat ze niet welkom was.

De prachtige kleurrijke omslag is van Ruzica Parsons. In het boek staan boven iedere pagina in zwart-wit bijtjes afgebeeld. Hier en daar zie je ineens een wat grotere bij staan die voorafgaat aan een stukje tekst ‘In onze eigen woorden’. Hierin laat de auteur de bijen zelf aan het woord, daarin vertellen zij hoe zij de wereld zien en hoe ze die benaderen, waarom ze doen wat ze doen. Alles wat ze doen, is geheel in dienst van de groep, gericht op het belang van het bijenvolk. Ook hebben deze gedeeltes een ander lettertype, zodat we meteen weten wie er hier aan het woord is.

Het boek leest heel prettig en is in een toegankelijke stijl geschreven. Achterin het boek staat nog een verklarende woordenlijst en dat is heel prettig. Er komen heel veel termen uit de bijenhouderij voorbij, zodat het fijn is telkens even je geheugen op te frissen met kennis die al eerder voorbij is gekomen. Je krijgt heel veel informatie over de koningin, de werksters (door de bijen maagden genoemd) en de darren, hun ontwikkelingsstadia, het zwermen en hun behuizing. Het is vooral geen droge informatie, maar zo vanuit liefde voor de bijen geschreven dat het haast niet anders kan dan dat de lezer geraakt wordt door dit inspirerende boek.

Niet alleen voor liefhebbers van bijen en voor imkers, maar zelfs voor diegenen die bang zijn voor de venijnige steek van een bij, is dit boek een weldaad om te lezen. Er wordt zoveel wijsheid in naar voren gebracht, dat veel lezers hier geraakt worden door de liefde die de schrijfster aan de dag legt, zo puur en invoelend. Ze laat ons zien hoe de bijen voor de wereld een groot geschenk zijn. Als wij in harmonie met de bijen kunnen leven, komt dat zowel ons als de bijen ten goede. Kortom, dit boek is een aanrader voor iedereen.

★★★★
Titel: Het lied van de bij | Auteur: Jacqueline Freeman | Uitgeverij: A3 Boeken | Categorie: Natuur, dieren | Uitvoering: paperback | 196 pagina’s | ISBN13: 9789491557408 | Verkrijgbaar sinds: november 2018 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 04-10-2019 | Prijs: €19,50 | Bestellen