Kluiven uit de hemel

Recensie Kluiven uit de hemel door Hannie van Grol:
In Kluiven uit de hemel vertelt Suzanne Clothier wat honden in haar leven hebben betekend en hoe ze ermee is omgegaan. De ondertitel bij dit boek is dan ook: Verdiep je relatie met je hond. En dat is precies wat ze beschrijft in haar boek.

In twintig hoofdstukken vertelt ze hoe ze met honden omgaat, welke ‘trainingsmethoden’ ze gebruikt en wat ze tegen heeft op de gevestigde manieren van omgaan met honden. In het eerste hoofdstuk beschrijft ze op een humorvolle manier, dat ze zich al van kleins af aan heel verbonden voelde met honden. Het liefst zat ze onder de tafel zoals een hond, maar het ging verkeerd toen ze een lik uitdeelde op iemands knie. Haar plek onder de tafel werd verboden, maar dat weerhield haar er niet van zich volledig te verdiepen in honden. Hoe zitten ze in elkaar, hoe voelen ze zich, hoe ruiken en horen ze? Dat resulteerde erin dat ze honden kon ‘lezen’, hun gedragingen kon begrijpen en de taal leerde die ze daarbij nodig had: Honds.

In vele voorbeelden laat ze zien waarom een hond reageert zoals hij doet. Vaak wordt het gedrag verkeerd geïnterpreteerd en krijgt de hond signalen aangeboden die hij niet begrijpt. Als dan de trainingen met geweld doorgezet worden, gehoorzaamt de hond uit angst voor represailles. Suzanne Clothier laat zien dat begrip voor de hond veel meer oplevert, zodat je dan in staat bent een ‘dans’ uit te voeren om samen met hem plezier te hebben. Je kunt de hond dan de dingen laten doen, die geleerd moeten worden. Wel is het belangrijk voor een hondenbezitter om een leider te zijn, niet vanuit dwang opgelegd, maar vanuit respect opgebouwd. Niet alleen inzicht in hoe de hond reageert, is noodzakelijk, ook inzicht in jezelf en je eigen inbreng is van het grootste belang. De auteur ziet dieren als gidsen waarvan we heel veel kunnen leren, zodat we vollediger mens kunnen worden.

Een slogan die ze overgenomen heeft van een van haar trainers is de volgende: Leer te trainen zonder ego. In haar hele boek demonstreert ze dat dit het meest effectieve uitgangspunt is in de omgang met een hond. Citaat van haar:
“Misschien kun je dit boek gebruiken om jouw weg te vinden naar de dans, vol vreugde en met je hart.”
Ook geeft ze aan hoe belangrijk het is de hond te begrijpen en de taal Honds goed te leren. Als we het gedrag van een hond verkeerd begrijpen, kan het gevolg zijn dat de hond dit met zijn dood moet bekopen.

Kluiven uit de hemel is een hartverwarmend boek vol liefde voor alle dieren, in dit boek toegespitst op de hond. De schrijfster vertaalt vol liefde maar ook met humor voor ons de taal Honds. Dat doet ze met haar verhalen, haar voorbeelden en de rake metaforen die ze gebruikt. Het boek boeit van het begin tot het eind. Af en toe laat Suzanne Clothier je lachen maar soms ook een traan wegpinken. Ze heeft een vlotte schrijfstijl en alle verhalen verduidelijken steeds meer haar missie om de hond te zien als een eigen wezen dat op de juiste manier en met de juiste aanpak heel veel van ons kan leren. En met de juiste instelling wordt dit een wederzijdse les die ons mensen meer mens laat zijn. Een aanrader voor iedere hondenliefhebber.

★★★★
Titel: Kluiven uit de hemel | Leesfragment | Auteur: Suzanne Clothier | Uitgeverij Uitgeverij A3 Boeken | Categorie: Vrije tijd/hobby, huisdieren | Uitvoering: hardcover | 196 pagina’s | ISBN13: 9789491557392 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 04-10-2019 | Prijs: €22,50 | Bestellen