De liedjesatlas

Recensie De liedjesatlas door Sonja Hubregtse:
Dit boek bevat 24 vrolijke, traditionele volksliedjes uit verschillende landen van de wereld. Deze liedjes zijn in het Nederlands geschreven én gezongen. Er zit namelijk een cd bij waarop elk liedje staat. Je kunt dus in het boek meelezen én luisteren naar de cd. Ook zijn het boek en de cd apart te gebruiken. De cd kun je bijvoorbeeld in de auto beluisteren. De liedjes zijn duidelijk ingezongen, niet te druk en de achtergrondmelodie is kenmerkend voor het betreffende land. Vooral het lied uit China en Mexico herkenden wij aan de melodie. Het boek (en de cd) is vooral bedoeld voor kinderen tot ongeveer zeven jaar, maar ook als ouder/verzorger kun je genieten van de liedjes die ze zingen voor kinderen in andere landen.

De inhoudsopgave staat overzichtelijk ingedeeld naar continent. Afrika; Australië & Oceanië; Azië; Europa; Noord- en Midden Amerika; Zuid-Amerika.
Per continent is ervoor gekozen om liedjes uit vier landen te maken.

Illustratie: Annette Fiening

Aan het begin van het hoofdstuk (een continent) staat er een kleurrijke illustratie van het continent met enkele kenmerken van die gebieden (bijvoorbeeld een dier of een bijzondere boot). De titel staat vermeld op een getekend perkament met daarop de vier landen. Deze landen zijn in de illustratie van het continent terug te vinden, waardoor je de ligging van het land kunt zien. Best leerzaam!

De liedjes vertellen een verhaal dat met een land te maken heeft. In sommige versjes komt de taal van het land voor. Wat de betekenis is van de tekst, is niet altijd duidelijk. Toch is het erg leuk én vrolijk dat je deze taal hoort. De illustraties in het boek zijn geweldig mooi. Als peuter of kleuter is het niet erg dat je de tekst niet kunt lezen, want de tekeningen zeggen ook zoveel over het liedje. Zuid-Afrika vonden we erg leuk en Senegal lekker vrolijk. Bij het liedje van Australië en de Verenigde Staten moesten we weer erg lachen door de humor in de tekst. De liedjes zijn ook, door middel van een QR-code in het boek, snel te vinden op Spotify. Een heerlijke combinatie van lezen, kijken en muziek!

Ga je mee op reis ?!

De liedjesalas is een van de 20 kerntitels van De Kinderboekenweek 2019. Geschikt voor groep 3 & 4.

★★★★★
Titel: De liedjesatlas | Leesfragment | Auteurs: Koos Meinderts, Thijs Borsten | Rubinstein Publishing | Illustrator: Annette Fiening  | Categorie: Zelfleesboeken/Voorlezen | Leeftijd 4+ | Uitvoering: hardcover | 93 pagina’s| ISBN: 9789047620303 | Verkrijgbaar sinds: 2019 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 09-10-2019 | Prijs: €15,99 | Bestellen