Hartenbreker

Recensie Hartenbreker door Hannie van Grol:
Een tweede meesterwerk

In zijn dankwoord schrijft Geir Tangen dat Hartenbreker het tweede deel is van een trilogie waarvan Het meesterwerk het eerste deel was. Het derde deel zal weer over Viljar en Lotte gaan.

Op een morgen wordt journalist Viljar Ravn Gudmundsson gebeld door zijn zoon Alexander, die duidelijk in paniek is. Hij is wakker geworden naast het meisje van zijn dromen, maar zij is dood. Alexander herinnert zich niets van de voorbije nacht, die volgde op het feest waar veel jongeren aanwezig waren. Het politieonderzoek komt op gang en alles wijst erop dat Alexander schuldig is. Zijn vader kan en wil dit niet geloven, maar langzamerhand komen er steeds meer zaken boven tafel die een ander beeld laten zien van zijn zoon. Ondanks dat er bijna niets in zijn voordeel werkt, blijft Viljar geloven dat zijn zoon de moord niet heeft gepleegd.

Het onderzoek wordt in eerste instantie geleid door Lotte Skeisvoll, maar omdat zij bevriend is met Viljar, wordt ze al spoedig als hoofdverantwoordelijke van de zaak afgehaald. Desondanks blijft ze bezig met het onderzoek, in het begin als ondergeschikte van Olav Scheldrup Hansen, met wie ze in het verleden al grote moeite had, maar later helemaal op non actief gezet. Er wordt een tweede moord gepleegd en dan blijkt dat deze persoon ook op het feest was waar de eerste moord was gepleegd. Ook Viljar mag niet meer schrijven over deze moordzaken, omdat hij als vader er te dicht op staat.

Alexander wordt opgepakt en verblijft een tijd in de gevangenis. Zijn vader mag geen contact met hem opnemen en ook Lotte krijgt geen toegang tot de jongen. Het onderzoek gaat verder. Er komen steeds meer duistere zaakjes aan het licht en Alexander wordt steeds meer verdacht, zeker ook omdat hij een aantal onwaarheden heeft verteld over drank- en drugsgebruik. Een filmpje dat opduikt en Emilie, het vermoorde meisje, op een aanstootgevende manier in beeld brengt, wordt met Alexander in verband gebracht.

Het boek leest heel vlot ondanks de vele Noorse namen. Er zijn korte hoofdstukken die hier en daar worden onderbroken door een hoofdstuk over Het Feest, zodat we in een terugblik een indruk krijgen van wat zich daar heeft afgespeeld. Alle jongeren worden verhoord, sommigen hebben een duidelijk alibi en anderen zouden een rol gespeeld kunnen hebben in het drama. Steeds meer gegevens komen boven tafel, maar de echte oplossing wordt niet gevonden. Wat er echt gebeurd is en wie de dader is, wordt pas helemaal op het eind van het boek duidelijk.

Niet alleen deze twee moorden zijn een verhaallijn in het boek, nog meer moorden passeren de revue. En ook wordt er een link gelegd met het rechts-extremisme en de bijbehorende ideologieën. De terreuracties zoals die beschreven worden in dit boek, bestaan ook zo in het echt, verklaart de auteur in zijn dankwoord. Hij voelde het als zijn morele plicht hierover te schrijven. Ook vind je in zijn boek verwijzingen naar zijn favoriete schrijvers en boeken terug, op een knappe en subtiele manier in het verhaal verwerkt.

Hartenbreker is knap geconstrueerd. Er komen veel personen en verschillende gebeurtenissen in voor, maar toch hebben ze allemaal hun functie in het geheel. Lang blijft verborgen wie de echte dader is, omdat stukje bij beetje steeds meer prijs wordt gegeven van de waarheid. Wat ook bijzonder is in het verhaal, is dat Viljar en Lotte, ondanks dat ze beiden niet meer in functie zijn, samen blijven werken en een belangrijk aandeel leveren voor het oplossen van de misdaad. Wettelijk gezien kunnen en mogen ze niet optreden, maar dit wordt op zo’n slinkse manier gedaan, dat niemand hen daarop kan aanspreken, wat overigens wel wordt geprobeerd. Ook de grens tussen goed en kwaad vervaagt hier en daar, maar wat er gebeurt voelt wel heel menselijk aan.

De delen Het Meesterwerk en Hartenbreker zijn los van elkaar te lezen, maar aan te raden is om met het eerste deel te beginnen, omdat bepaalde gebeurtenissen in Hartenbreker verwijzen naar Het meesterwerk. De titel van het derde deel zal Dodemanstango zijn. Hopelijk laat dit niet lang op zich wachten, want auteurs zoals Geir Tangen hebben echt wat toe te voegen aan de thrillerwereld. Hij weet waarover hij het heeft, zijn boeken getuigen van goede kennis en gedegen onderzoek van de wereld waarover hij schrijft. Voor de liefhebbers van Scandinavische thrillers is deze trilogie echt een aanrader.

★★★★★
Titel: Hartenbreker | Leesfragment | Auteur: Geir Tangen | Uitgeverij The House of Books | Categorie: Misdaad, Thrillers | Vrkrijgbaar als paperback en E-book | 432 pagina’s | ISBN13: 9789044351224 | Verkrijgbaar sinds: 12-08-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 11-10-2019 | Prijs: €21.99 (€9,99) | Bestellen