Rivieren

Recensie Rivieren door Fany van Hemelen:
Een reis langs zeeën, meren en rivieren

Rivieren is een prachtig uitgevoerd informatief boek. Het past goed binnen het thema: Voertuigen van de Kinderboekenweek, omdat rivieren, meren en zeeën nu en vroeger ervoor zorgen dat we op reis kunnen.

Ik kan dit fantastisch geïllustreerde boek Rivieren echt aanraden. Het is een feest voor iedereen om alle informatie te ontdekken in dit kleurrijke gedetailleerde boek!

Het eerste wat opvalt, is de waanzinnig mooie en grote hardcoverversie waardoor je weet dat dit boek heerlijk gaat zijn om samen mee op reis te gaan. Eerst wordt kort en op een aanstekelijke manier getoond, hoe belangrijk zeeën, meren en rivieren altijd geweest zijn in de inleiding De 5 Oceanen. Na deze korte kennismaking begint de tocht waarna het boek is opgesplitst in zes verschillende hoofdstukken. Bij elke rivier, meer of zee is er een korte, maar goed uitgewerkte omschrijving. Naast deze uitleg heeft elk blad illustraties met leuke weetjes. Het is gewoon onmogelijk om alles ineens in je op te nemen, omdat er zoveel informatie verpakt is in de kleine en boeiende teksten die nooit saai zijn en de fijne, rijk gedetailleerde tekeningen die zoveel te vertellen hebben. Je leert meer over alle waterlopen in Europa, Noord en Zuid-Amerika, Azië, Afrika en Oceanië. De prachtige kleuren en de vele toegevoegde details tonen niet alleen de rivieren, maar door de tekeningen verneem je ook de geschiedenis van de plaatsen en er is zelfs plaats voor leuke en soms grappige anekdotes. Waar is jazz ontstaan, welke vaartuigen varen overal rond, waarom is de Aswandam ontstaan, wat is dishu en nog veel meer fascinerende feiten. Na het lezen van Rivieren ken jij alle geheimen.

Illustratie: Peter Goes

Dit is een boek om steeds weer opnieuw open te slaan en in te kijken en ik ben er zeker van dat je steeds weer nieuwe details ontdekt en op een schitterende manier bijleert. Na Rivieren ga je niet enkel ontdekt hebben, welke rivieren waar zijn, maar ook wat een land speciaal maakt en welke bezienswaardigheden of bijzondere dingen er overal te vinden zijn.

Dit informatieve boek zit propvol weetjes, maar door de leuke uitvoering gaat het nooit vervelen. Rivieren is een toegankelijk, leuk en soms grappig boek waar kinderen en ook volwassenen veel plezier aan zullen beleven en tegelijkertijd veel van bijleren.

★★★★★
Titel: Rivieren | Leesfragment | Filmfragment | Auteur: Peter Goes | Uitgeverij Lannoo | Categorie: Jeugdboeken | Leeftijd: 12 plus | Uitvoering: hardcover | 80 pagina’s | ISBN13: 9789401450157 | Verkrijgbaar sinds: 15-05-2018 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 12-10-2019 | Prijs: €25,99 | Bestellen