Woorden schieten tekort

Recensie Woorden schieten te kort door Antoinette van Steeg:
Over dementie: een bijzonder lang afscheid

Nicci Gerrard is een van de twee auteurs die bekend zijn geworden onder de auteursnaam Nicci French. Met Woorden schieten tekort schrijft ze een persoonlijk boek. Ze heeft zelf meegemaakt dat haar vader aan dementie leed. In dit boek blikt ze terug op deze periode, maar laat ze zoveel meer zien. Naast haar eigen ervaringen laat ze veel andere mensen aan het woord. Hierdoor is Woorden schieten te kort een indrukwekkend boek geworden, dat een helder beeld schept over deze moeilijke ziekte.

Doordat Nicci van heel dichtbij deze ziekte meemaakte, is ze een fervent voorvechtster geworden voor de rechten van de mensen met dementie en hun omgeving. Het is, zoals ze schrijft, een verandering van de identiteit van diegene die dementie krijgt. Het uit zich op verschillende manieren en op verschillende leeftijden. Ook jongere mensen kunnen al dementie krijgen.

Iedereen kent in zijn omgeving wel iemand die de diagnose dementie heeft gekregen of mantelzorgers die de zorg voor hun naasten hebben. In Woorden schieten te kort neemt Nicci Gerrard de lezer mee in alle processen en fases van dementie. Ze schrijft vol liefde en passie over haar eigen vader, maar schroomt ook niet om de zorg stevig onder de loep te nemen, zonder verwijtend te worden.

Wie geïnteresseerd is in dementie of er meer over wil lezen, zou dit boek echt moeten lezen. Het is geen lastige materie om te lezen, mede door de vele persoonlijke verhalen. Nicci Gerrard weet hoe ze de lezer kan boeien. Ook leest dit boek heel anders dan we gewend zijn van haar werken onder de naam Nicci French. Woorden schieten te kort is natuurlijk ook een heel andere insteek en genre, maar o zo belangrijk om eens gelezen te hebben.
Nadat haar vader is overleden, richt Nicci samen met een aantal anderen de John’s Campaign op. Ze wil hiermee de leefomstandigheden voor demente patiënten in onder andere ziekenhuizen verbeteren. Een voorbeeld dat ze stelt is: Waarom zijn bezoektijden op kinderafdelingen vaak ruim of onbeperkt, maar niet voor demente patiënten die ook terugkeren naar het verleden en net zoveel aandacht, liefde, begeleiding en ondersteuning nodig hebben?

Woorden schieten tekort heeft als subtitel Over dementie: een bijzonder lang afscheid. Het dekt de lading van de inhoud van dit boek. Nicci heeft met dit boek een informatief boek geschreven, waarbij haar eigen ervaringen een rode draad zijn voor de basis.

Ik heb Woorden schieten tekort met veel plezier gelezen. Het is een eyeopener, maar met momenten ook confronterend om te lezen. Ik heb nog niet eerder zo’n compleet boek gelezen over dementie. Een absolute aanrader!
4.5 sterren

★★★★
Titel: Woorden schieten tekort | Leesfragment | Auteur: Nicci Gerrard | Uitgeverij: J.M. Meulenhoff | Categorie: autobiografisch/rouwverwerking/dementie | Verkrijgbaar als: Paperback, e-book en luisterboek | 304 pagina’s | ISBN13: 9789029093415 | Verkrijgbaar sinds: februari 2019 |Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 12-10-2019 | Prijs: €20,-  (Luisterboek €14,99 E-book €12,99) | Bestellen