Rémi 2 – Black-Out

Recensie Black-Out door Sandra Hutchison:
Wat doe je als het leven van een vriend op het spel staat?

Black-Out is het meeslepende vervolg van Upgrade. In Upgrade maak(te) je als lezer kennis met de jongen Rémi die na het verlies van zijn ouders opgenomen wordt in het Creodroom. Het Creodroom is een geheime futuristische plek, een instituut in Groenland, waar de meest moderne technische snufjes te vinden zijn en waar Rémi ontdekt wie en wat hij werkelijk is.

Het was voor mij al weer een tijdje geleden dat ik deel 1 las en ik had dan ook best even moeite om weer in het verhaal te komen. Gelukkig laat de auteur Lara Reims haar lezers niet lang in verwarring, heel subtiel weet ze je tijdens het lezen te herinneren aan de gebeurtenissen uit het eerder verschenen deel. Tijdens het verloop van het verhaal blikken de personages uit het boek zo nu en dan even terug naar het verleden, waardoor langzaamaan voor de lezer alles weer op zijn plek valt.

Om dit tweede deel goed te kunnen volgen is het wel sterk aan te raden eerst het eerste deel te lezen en ik beloof je, dat is echt geen straf! Het eerste deel is vooral een prettige kennismaking met de hoofdpersonages en is het begin van een spannend Young Adult avontuur. In Black-Out, het tweede deel, word je pas echt goed het verhaal ingezogen. De personages krijgen meer diepgang en het verhaal krijgt nu echt een wezenlijke vorm.

Terwijl Rémi zich voornamelijk bezighoudt met de mysterieuze verdwijning van zijn vriend, raakt Emma geobsedeerd door de mogelijkheid om terug in de tijd te reizen. Zij zou graag een deel uit haar verleden willen veranderen. Beiden lijken volledig op te gaan in hun persoonlijke plannen en vergeten de problemen van de ander. Is dit het einde van de sterke vriendschap tussen Emma en Rémi?

De auteur van deze reeks, Lara Reims, heeft een beeldende, filmische manier van schrijven. In Black-Out komt dit nog sterker naar voren dan in het eerste deel. Door deze gedetailleerde manier van schrijven word je als vanzelf meegenomen in het verhaal en leest het geheel behoorlijk vlot weg.

Wat me naast de verhaallijn behoorlijk intrigeerde, waren de scènes waarin de game-nerd Rémi volledig opgaat in een futuristische geüpgradede versie van zijn favoriete game uit het verleden. In deze nieuwe versie lijkt het of hijzelf volledig in het spel op kan gaan. Hij kan alles wat hij daar beleeft voelen, ruiken en ook kan hij gemakkelijk met de andere spelers communiceren. In het spel heeft hij ook een bijzondere ontmoeting.

Omdat er nog een derde deel (Home) uit zal komen in deze reeks is het bijna onnodig om te vertellen dat het einde van het verhaal na het sluiten van dit boek nog op zich laat wachten. Gelukkig maar, want ik wil nog veel meer lezen over Rémi, Emma en de andere personages. Aanrader!

★★★★
Titel: Black-Out-Rémi Versie 2.0 | Auteur: Lara Reims | Uitgeverij Hamley Books | Categorie: Young Adult, series | Uitvoering: paperback of E-book | 300 pagina’s | ISBN13: 9789463886024 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 16-10-2019 | Prijs: €19,95 | Bestellen
|