De ijstuin

Recensie De ijstuin door Fany van Hemelen:
De ijstuin is een prachtig magisch verhaal met breekbare personages die je hart veroveren!

Guy Jones heeft met dit gevoelige debuut me doen huilen, lachen en hopen. Wat kan deze auteur je met dit hartverwarmende verhaal vol unieke karakters doen dromen en je meenemen op reis in een ongelooflijk mooi verhaal over moeilijke thema’s. Hij doet dit in een magisch verhaal toegepast op de leefwereld van kinderen.

Wat was ik blij dat dit boek eindelijk in het Nederlands vertaald is en ik was zo nieuwsgierig, of deze moderne klassieker echt de moeite waard was.

Jess is anders dan andere kinderen van haar leeftijd. Door haar allergie voor zonlicht moet ze zich helemaal bedekken want een streepje zon is al te veel voor haar. Erge brandwonden zijn onmiddellijk het gevolg, dus kijkt ze triest door de gordijnen naar buiten. Ze wuift naar een kind dat buiten speelt, maar het lijkt voor haar alsof dit meisje de rare Jess niet wil leren kennen.

Jess kan door haar vreselijke aandoening niet meer naar school. Ze heeft geen vrienden en leeft geïsoleerd, omdat ze vroeger raar bekeken of uitgelachen werd omdat ze anders is. Vandaag blijft ze dus zoveel mogelijk binnen tot de zon verdwenen is. Haar moeder en dokter willen haar beschermen, maar Jess voelt zich erg ongelukkig, onbegrepen en gefrustreerd. Op een dag sluipt ze ‘s nachts naar buiten. Jess ontdekt per toeval de ingang naar een magische tuin en voelt zich herboren. Op dit wondermooie plekje is alles van ijs en hier kan ze doen wat ze overdag allemaal niet mag. Jess bedenkt coole namen voor de speciale dieren en planten, geniet van de smaak van de ongewone vruchten en is dadelijk betoverd door deze bijzondere plaats.

Natuurlijk moet ze weer terug naar huis. In het ziekenhuis wachten immers nieuwe onderzoeken en beslissingen die genomen worden, alsof ze er niet bij is.
Tijdens het wachten vlucht ze weg en komt ze terecht in een kamer waar een jongen onbeweeglijk onder een laken ligt. Jess besluit voor hem een verhaal te schrijven en dit voor te lezen. Jess haar fantasiewereld is immers ook haar ontsnapping uit de realiteit. Boeken lezen en zelf verhalen schrijven geven haar de mogelijkheid om alles te doen, zoals zij het graag wil en te dromen over een ander leven waarin alles kan. Ze voelt onmiddellijk een band met deze zieke jongen en besluit hem te blijven bezoeken. Als ze op een dag betrapt wordt door zijn mama, is deze heel blij om haar te ontmoeten. Ze hoopt, net zoals Jess, dat haar verrassende verhalen Davey doen ontwaken uit zijn coma.

Als Jess thuis is, blijft het donker haar bondgenoot en ondanks dat ze het risico loopt om betrapt te worden, is het onmogelijk om te weerstaan aan de ijstuin. Opeens blijkt dat ze niet alleen is in haar paradijs en dat deze plaats precies toch niet voor haar gemaakt is. Na een moeilijke start met Owen, een jongen van ijs, worden ze soulmates. Met haar nieuwe vriend doet ze gek en kan ze zichzelf zijn. Jess ontdekt nu hoe mooi vriendschap kan zijn. Toch kan ze niet ontsnappen aan de waarheid en ze wordt geconfronteerd met moeilijke keuzes. Nu wordt pas duidelijk hoeveel een klein gebaar kan betekenen en wat vrienden echt voor elkaar doen. Jess haar droom en echte wereld worden onvermijdelijk en knap verbonden met elkaar.

‘Ze stond in een tuin. Een tuin van ijs. Elke boom, elk blaadje, elke steen, elk grassprietje was glinsterend wit. Jess deed haar ogen dicht en daarna weer open. De tuin was er nog steeds. Hij bestond echt. Ze besefte dat ze haar adem inhield, alsof ze bang was om een betovering te verbreken’.– Guy Jones

De auteur heeft met De ijstuin het thema anderszijn magnifiek vertaald en geeft een ontzettend belangrijke boodschap mee in dit verhaal.

Anders zijn is niet altijd fijn, maar jezelf aanvaarden zoals je bent en durven doorgaan met je leven, dat is wat telt.

Wat erg mooi is aan De ijstuin, is dat het laat zien hoe belangrijk het is om te blijven hopen en ondanks je eigen zorgen lief voor anderen te zijn.

De ijstuin heeft een ander einde dan je misschien verwacht, maar dit past wonderwel in het fantasierijke verhaal. Het leest erg vlot en gebruikt gemakkelijke woorden zodat het op een begrijpelijke manier thema’s als ziek zijn en je anders voelen uitlegt. Door de heerlijke personages, de wonderlijke schrijfstijl en het ongewone thema is dit een echte aanrader voor kinderen. Toch heeft dit verhaal mij als volwassene zeker ook geraakt. Dit dromerige verhaal leert je om te houden van jezelf zoals je bent en om te aanvaarden wat je niet kunt veranderen.

★★★★
Titel: De ijstuin | Leesfragment | Auteur: Guy Jones | Uitgeverij Leopold | Categorie: Jeugdboeken, zelflezen 8 plus | Verkrijgbaar als hardcover en E-book | 180 pagina’s | ISBN13: 9789025877262 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 20-10-2019 | Prijs: €17,99 (E-book €11,99 ) | Bestellen