Meisje van me

Recensie Meisje van me door Hannie van Grol:
Het raadsel van de verdwenen baby

Tom en Amber Kuijper zijn op weg naar het ziekenhuis om hun één dag oude dochter Emma op te halen. Omdat Amber geen baarmoeder heeft, hebben ze een bevruchte eicel van haar en Tom bij een draagmoeder terug laten plaatsen. De bevalling is vlot verlopen, alleen heeft Kirsten gevraagd om één nachtje te mogen doorbrengen met het kind dat ze negen maanden gedragen heeft. Als Tom en Amber de volgende morgen in het ziekenhuis arriveren, blijken Kirsten en dochter Emma verdwenen te zijn. Dan begint de spannende zoektocht naar de vermissing. Heeft Kirsten zich bedacht of is er wat anders aan de hand?

Geleidelijk aan wordt het mysterie rond de verdwijning ontrafeld. Welke rol speelt Joël, de man achter de Mindset Academy, een succesvol coachingsbedrijf, waarvan Tom en Amber het gezicht zijn? Is de beste vriend van Tom, Alec Morozov met zijn vrouw Judith, te vertrouwen? Heeft Tara, de zus van Amber, die teruggekeerd is uit Amerika en artikelen schrijft voor The New York Times, een dubbele agenda? En Brandon, de ex van Kirsten, heeft hij de hand in haar verdwijning? Kortom, heel veel vragen die gaandeweg het verhaal opgelost worden.

De schrijfstijl van Ilse Ruijters is prettig te noemen. Je wordt, na een kort hoofdstuk in het begin waarbij er sprake is van een duister zaakje dat met smokkel in verband staat, het verhaal ingezogen. Het verdwijnen van een baby is dan ook een zaak die iedereen raakt. Het hartverscheurende verdriet van de ouders wordt goed onder woorden gebracht, al heb je af en toe het gevoel dat het wat over de top is, en je leeft helemaal mee met de emoties van de jonge ouders. Het boek kent een goede opbouw. In korte fragmenten, geschreven vanuit wisselende perspectieven, leren we de belangrijkste personen en hun achterliggende motieven goed kennen. Ook worden er meerdere verhaallijnen beschreven, die op het eind van het boek allemaal samenkomen.

De auteur weet in Meisje van me de spanning goed op te bouwen. Zeker in de tweede helft van het boek is het moeilijk om het weg te leggen, omdat je wilt weten hoe het afloopt. Zelfs als je begrijpt wie er achter de verdwijning zit en hoe de vermissing heeft plaatsgevonden, is er op het eind nog een zeer verrassende wending die de spanning opnieuw naar een hoogtepunt voert.

Ilse Ruijters heeft opnieuw een spannende thriller met soms gruwelijke maar ook pikante scènes neergezet, die je zeker in de tweede helft van het boek, op het puntje van je stoel laat zitten. Verdwijningen van kinderen zijn altijd verhalen die raken en dat doet dit boek zeker ook. Maar bovendien is het een thema dat op een originele wijze verpakt is. Kortom een aanrader voor iedereen die van thrillers houdt met verrassende wendingen en spannende ontknopingen.

★★★★
Titel: Meisje van me | Auteur: Ilse Ruijters | Uitgeverij: Ambo|Anthos | Categorie: Thriller | Verkrijgbaar als paperback, luisterboek en E-book | pagina’s 320 blz | ISBN13: 9789026342745 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie:22-10-2019  | Prijs: € 20,99, luisterboek € 12,99, E-book € 4,99 | Bestellen