Chaos United

Recensie Chaos United door Sonja Hubregtse:
Milan (12) ziet op een poster dat er een voetbaltoernooi plaats gaat vinden in zijn woonplaats Donkersloot met als prijs: de Cup van Jut. En aangezien hij rijk en beroemd wil worden als voetballer, móet hij hieraan mee doen. Een klein probleempje…hij kan niet voetballen. Ook zijn vrienden Bennie, Rosa, Prof, Ming en Sukkel (de hond van Milan) blinken niet uit. Toch ziet Milan mogelijkheden. Ze regelen een veldje, een clubhuis en timmeren zelf de doelen. Dit klinkt makkelijker dan het is. Ook moet er een internationale clubnaam komen…Chaos United is ontstaan!

Nu dit geregeld is, moet er toch echt getraind worden. Milan denkt dat wel te kunnen. Ook dit loopt niet zoals verwacht. Ze zouden zeker 1000 uur moeten trainen om in topvorm te komen. Helaas valt regelmatig de training, letterlijk én figuurlijk, in het water. Fanatiek als ze zijn, moet er toch getraind worden, hoewel Milan de aandacht van Fatima toch nét iets belangrijker vindt. Dit zorgt voor hilarische situaties. Zouden ze genoeg tijd overhebben om te trainen? En gaan ze het voetbaltoernooi winnen?

Een erg leuke graphic novel met veel humor. Het boek dat in de ik-vorm geschreven is, heeft een goede afwisseling tussen strips en gewone tekst. De grappige illustraties passen goed bij het verhaal. De tekst leest erg prettig doordat er regelmatig een witregel toegevoegd is, zodat er een soort alinea ontstaat. Het boek is erg leuk voor voetballiefhebbers, maar ik weet zeker dat anderen (jongens én meisjes) dit ook hilarisch vinden. De grappen en humor in dit boek trekken iedereen wel aan. De krantenberichten in het boek zorgen voor een leuke afwisseling. De onderliggende boodschap is vast: Als alles tegen zit, komt het (vaak) toch nog goed….

★★★★★
Titel: Chaos United | Leesfragment | Auteur: Gerard van Gemert | Condor | Categorie: Zelfleesboeken | Uitvoering: hardcover | 224 pagina’s| ISBN: 9789492899330 | Verkrijgbaar sinds: mei 2019 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 21-10-2019 | Prijs: €14,99| Bestellen