De drie dochters 1 – Rosalinds leugen

Recensie Rosalinds leugen door Hannie van Grol:
Intrigerende familieroman

Rosalinds leugen is het eerste deel uit de trilogie De drie dochters. Dit eerste deel gaat over de middelste dochter Rosalind. Met z’n drieën vinden ze tijdens een opruimactie een medische verklaring waaruit blijkt dat hun moeder, de beroemde filmster Jillian Croft, die inmiddels al overleden is, nooit zwanger had kunnen worden. Ze zijn totaal van slag door deze ontdekking. Hun vader, de beroemde Daniel Braddock, kunnen en willen ze niets vragen, hij heeft een beroerte gehad en kan nauwelijks spreken. Alleen Rosalind is van plan de waarheid te achterhalen, ze hoeft niet te rekenen op medewerking van haar zussen. Die willen er niets van weten. Maar Rosalind is vastbesloten dit uit te zoeken, zeker omdat ze zich altijd een buitenbeentje heeft gevoeld in dit gezin.

Als ze haar zoektocht vervolgt, stuit ze op een paar andere geschriften waaruit blijkt dat haar waarschijnlijke moeder in Princeton in New Jersey woont. Het is de operazangeres Leila Allerton. Rosalind besluit de familie op te gaan zoeken en zonder de reden van haar komst te verklaren, probeert ze vriendschap te sluiten met deze mensen. Dit gezin bestaat uit drie vrouwen, Zaina, de grootmoeder van Libanese afkomst, Leila, haar dochter, en kleindochter Caitlin. Natuurlijk ontstaan er grote misverstanden tussen de vier vrouwen. Het duurt een tijd voor Rosalind de werkelijke reden van haar komst kan onthullen. Uiteindelijk komt ze achter de waarheid, maar die blijkt toch weer heel anders te zijn dan ze van tevoren gedacht had.

Rosalinds leugen is een familieroman die, zeker in de tweede helft van het boek, de spanning erin houdt. Het eerste deel is nodig om het grote geheim van de familie Braddock te laten ontdekken. Daarna volgt de reis naar Leila en de kennismaking met de andere familieleden. Dit stuk kabbelt wat voort, maar op het moment dat er vragen gesteld gaan worden en de spanningen oplopen, komt er vaart in het verhaal. Vanaf dat moment wil je maar één ding en dat is verder lezen om te weten te komen wat het echte verhaal is achter dit bizarre familiegeheim.

Het boek bestaat uit 22 hoofdstukken, die allemaal beginnen met een cursief gedeelte. Dit blijken dagboekfragmenten te zijn van Jillian Croft en wel in chronologische volgorde. Langzaamaan wordt hierin ook een tipje van de sluier opgelicht. Op het eind van het boek is de waarheid bekend. Bijzonder hoe de auteur dit familiegeheim stukje bij beetje onthult en de spanning ernaar toe opbouwt. Als laatste in het boek vind je nog wat bonusmateriaal: onthullingen over favoriete items van de schrijfster, alsook de twee Libanese recepten van de gerechten die een belangrijke rol spelen in het verhaal. Het is interessant om te lezen, wat de verbindende factor is van Muna Shehadi met Libanon.

Rosalinds leugen leest als een trein en houdt de aandacht gevangen, zeker in het tweede deel van het boek. De andere twee delen van de trilogie gaan nog uitkomen. Daarin spelen de andere twee zussen, Eve en Olivia, de hoofdrol. Wat zou er nog meer te ontdekken zijn, nu het grote geheim onthuld is? Om daarachter te komen, moeten we nog even geduld hebben. Het tweede deel verschijnt in november en het derde deel in het voorjaar van 2020. Het lezen van Rosalinds leugen was een aangename en spannende bezigheid, wat hopelijk zijn vervolg krijgt in de andere twee delen van de trilogie.

★★★★
Titel: Rosalinds leugen | Leesfragment | Auteur: Muna Shehadi | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: Familieroman | Verkrijgbaar als paperback, E-book | 384 pagina’s | ISBN13: 9789402703375 | Verkrijgbaar sinds: 20-08-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 22-10-2019 | Prijs: € 12,99, E-book € 9,99 | Bestellen