Alle verhalen

Recensie Alle verhalen door Hannie van Grol:
Deze prachtig uitgevoerde hardcover bevat, zoals de titel al aangeeft, alle verhalen van de schrijfster Jean Rhys. Zij leefde van 1890 tot 1979 en was de dochter van een Schots-creoolse moeder en een arts uit Wales. Ze groeide op op Dominica, een eiland in de Caribische Zee. Toen ze 37 jaar oud was, verscheen haar eerste verhalenbundel. Na een paar boeken die niet echt het grote publiek haalden, brak ze in 1966 internationaal door met het boek De wijde Sargassozee. Het is de voorgeschiedenis van Charlotte Brontës Jane Eyre.

In het voorwoord van Jan Brokken krijgen we al een voorproefje van haar verhalen. Hij laat de verschillende kanten van haar persoonlijkheid zien en laat die terugkomen in citaten uit de 51 verhalen waaruit het boek bestaat. Ook lezen we daarin hoe perfectionistisch Jean Rhys was. Ze was in staat om tien bladzijden te schrijven en daar uiteindelijk één bladzijde van over te houden. Het boek wordt afgesloten met een verantwoording, waarin van alle verhalen beschreven wordt waar de oorsprong ervan ligt. Daarna staat er nog een kort stukje afgedrukt over Jean Rhys zelf. Erg interessant om te lezen hoe haar bewogen leven er uit heeft gezien.

In de verhalen komen voornamelijk vrouwen voor, allerlei types: jonge en oude vrouwen, arm en rijk, uit alle lagen van de bevolking. Een aantal verhalen speelt zich af in Parijs, in soms wat duistere cafés en bars. Ook gaat ze terug naar het eiland waar ze geboren is, maar haar herinneringen komen niet meer overeen met de werkelijkheid.

“De sterren herinnerde ik me, maar de maan niet. De maan was daar anders, maar hoe anders? Ik wist het niet meer. Ik herinnerde me de schaduw van de bomen beter dan de bomen zelf; wel het geluid van de regen, maar niet de klank van mijn moeders stem. Niet precies.” Uit: Opening en beginners, alstublieft.

Ook Londen, Wenen en Boedapest komen aan bod. De verhalen die ze tijdens haar bewogen leven heeft geschreven, komen allemaal langs. De hoofdpersonen stralen iets bijzonders uit, ze zijn anders dan de vrouwen zoals we ze uit andere geschriften kennen. Soms zijn ze strijdbaar, vrijgevochten en soms haast zielig te noemen. Andere vrouwen hebben feministische trekjes, wat ze overigens zelf belachelijk maakte als journalisten haar daarnaar vroegen.

De schrijfstijl van Jean Rhys is subliem te noemen. Sommige zinnen zouden zo op muziek gezet kunnen worden, het ritme is al aanwezig. Door het beeldend taalgebruik kun je je bepaalde scènes goed voorstellen. De verhalen zijn in de ik-vorm en wekken daardoor de suggestie dat ze over de auteur zelf gaan, wat nog versterkt wordt door sommige hoofdpersonages met creoolse roots.

Alle verhalen is een boek dat je niet snel achter elkaar uitleest. Af en toe een verhaal, dan komt het beter binnen. De meeste verhalen zijn erg kort, ze beginnen en eindigen soms abrupt. Desondanks zijn ze het lezen meer dan waard, al was het alleen maar om de wereld van Jean Rhys te leren kennen op een gevoelige manier en je onder te dompelen in het leven van deze lange tijd zo onbekende schrijfster.

★★★★
Titel: Alle verhalen | Oorspronkelijke titel: The Collected Short Stories | Leesfragment | Auteur: Jean Rhys (Ella Gwendolen Rees Williams) | Uitgeverij Orlando | Vertaald door: Lisette Graswinckel | Categorie: Literaire romans, verhalenbundel | Verkrijgbaar als: Hardcover | 384 pagina’s  | ISBN13: 9789493081130 | Verkrijgbaar sinds: 28-08-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 23-10-2019 | Prijs: € 24,99 | Bestellen