De Sterrengever

Recensie De Sterrengever door Fany van Hemelen:
Wauw, wat is De Sterrengever een magnifieke, historische roman over kracht en het delen van je passie. Het verhaal wordt zo mooi en beeldend verteld, waardoor ik mij verbonden voelde met het verdriet en geluk van deze dappere vrouwen.

Jojo Moyes heeft in dit verhaal waargebeurde feiten verwerkt. Ze wou met dit verhaal haar liefde voor Oost- Kentucky weergeven en het unieke verhaal van het WPA Horseback Librarian project tijdens de Depressie, delen.

Alice woont in Engeland, maar voelt zich beknot door haar familie. Als uitweg trouwt ze met de knappe Bennett en verhuist met hem naar Amerika. Al snel blijkt dat ze niet in de grote stad gaat wonen, maar in het kleine dorpje Baileyville. De wittebroodsweken draaien heel anders uit dan verwacht en onder hetzelfde dak leven met haar dominante schoonvader is vreselijk voor Alice. Aansluiting bij de sjieke dames van Kentucky, die praten over onbelangrijke dingen, vindt ze ook niet echt prettig en daarom voelt ze zich alleen en doelloos. Op een dag hoort ze dat er vrouwen gezocht worden voor een sociaal project om te paard boeken weg te brengen naar wie ver woont in de bergen. Om vrienden te maken en om weg te zijn van thuis besluit ze hieraan mee te gaan werken. Tussen haar en Margery, de eigenzinnige en moedige iniatiefneemster van de bibliotheek, ontstaat er onmiddellijk een speciale vriendschap.

Naast Alice komt ook Izzy er noodgedwongen bij. Haar moeder is de drijvende kracht van hogerhand achter de bibliotheek en het lijkt haar een goed idee dat haar dochter zich mee inzet voor dit doel. De stugge, jonge en onzekere vrouw verandert stilaan in een vrouw met een missie. Izzy heeft een lichamelijke beperking door vroegere polio en het is prachtig hoe ze openbloeit, wanneer een onorthodoxe manier ervoor zorgt dat ze toch mee op bezoek kan in de ruige bergen. Beth komt, eerst in het geheim, de bibliotheek ter plaatse versterken om de boeken mooi te houden en de collectie te organiseren . Als zwarte vrouw staat zij in deze roerige tijden, op haar eigen vraag, liefst zo min mogelijk in de schijnwerpers.

Samen beginnen de vrouwen aan de gewaagde overdracht van ontspanning en kennis. Hoewel het zware tochten zijn en ze in contact komen met heel veel vooroordelen en gevaarlijke situaties, zetten ze zich volledig in voor dit hartverwarmende doel. Alice geniet van haar vrijheid in het grillige landschap, omdat ze hier eindelijk zichzelf kan zijn. Tijdens hun bezoeken zijn er leuke en ontroerende, maar ook heftige ervaringen. “De paardenbibliotheek” krijgt vooral van de mannen die hun vrouw onder de duim willen houden, tegenstand. Ook zijn er machtige instanties die willen dat enkel de Bijbel gelezen wordt, andere boeken zorgen volgens hen voor problemen of zijn zelfs verboden, omdat ze zondig zijn. De boeken zorgen er ook voor dat de bergbewoners meer weten en door hun nieuwe contacten leren ze ook, hoe ze hun omgeving en zichzelf kunnen beschermen. Dit vinden enkele figuren niet zo fijn en zij wachten op het juiste moment om wraak te nemen. Wanneer er een vreselijke beschuldiging is, blijkt hoe sterk de band tussen de bibliothecaressen is.

Als de verschillende verhaallijnen samenkomen, moet ik gewoon weten hoe dit verhaal gaat eindigen. Ik ben geraakt door alle onrechtvaardigheid en het drama dat zich dan afspeelt. Ik vlieg verder door het verhaal om te zien of het goede toch nog overwint.

De Sterrengever geeft een perfect beeld van hoe vrouwen niet geacht werden in de jaren dertig om voor zichzelf op te komen. In de grillige bergen woonden vaak armen of ongeletterden en de uitdagingen, maar ook mogelijkheden die deze groep mensen kreeg door de “rijdende bibliotheek”, worden prachtig beschreven. Er is naast vrouwenrechten een belangrijke rol weggelegd voor vriendschap, grenzen overwinnen en jezelf durven zijn.

Wat is De Sterrengever een heerlijk boek om te lezen. Jojo Moyes beschrijft op een betoverende en tegelijkertijd hartverscheurende manier het lot van deze verschillende vrouwen, de bibliotheek en hun geliefden. Uit haar eerdere feel-good verhalen blijkt nogmaals het grote talent van deze auteur om luchthartige en komische accenten toe te voegen aan dit soms rauwe en verbijsterende verhaal.

De Sterrengever is een boek dat je het beste leest als je ruim de tijd hebt, omdat je volledig verdwijnt in het verhaal. De auteur begint rustig aan met de gedetailleerde voorstelling van de personages en het onherbergzame landschap, waarna het verhaal zich stilaan ontvouwt. Dan volgen er enkele schokkende ervaringen en uiteindelijk volgt er een verpletterend slot. De trage opbouw stoorde me totaal niet, omdat ik net door deze manier van vertellen echt deel werd van dit inspirerende verhaal.

★★★★★
Titel: De Sterrengever | Originele titel: The Giver of Stars | Leesfragment | Auteur: Jojo Moyes | Uitgeverij De Fontein | Categorie: Roman | Verkrijgbaar als Paperback, E-book en Luisterboek | 416 pagina’s | ISBN13:9789026150371 | Verkrijgbaar sinds: Oktober 2019 | Recensent: Fany Van Hemelen | Datum recensie: 30-10-2019 | Prijs:  €20,99 | Bestellen