Perfecte resten

Recensie Perfecte resten door Hannie van Grol:
Een veelbelovende start van een nieuwe thrillerserie

In de Schotse Hooglanden staat een berghut in lichterlaaie. Er wordt een totaal verbrand lijk gevonden dat niet meer te identificeren valt, er zijn alleen nog een tand en een reep stof in de buurt waargenomen. Bij nader onderzoek blijkt het te gaan om de vermiste Elaine Buxter. Inspecteur Luc Callanach wordt belast met het onderzoek naar de moord. Het is zijn eerste opdracht sinds hij uit Frankrijk vertrokken is bij Interpol. Hoewel hij geboren is in Schotland en daar de eerste jaren van zijn leven heeft doorgebracht, is hij meer gericht op Frankrijk. Hij moet dan ook moeite doen om zich daar thuis te voelen door de taal, het Schotse klimaat en de bevolking. Hij stort zich met hart en ziel op het onderzoek, mede ook om zich te bewijzen na zijn vertrek bij Interpol. Hij wordt gesteund door zijn vrouwelijke collega Ava Turner, die een eigen onderzoek leidt naar overleden baby’s die te vondeling waren gelegd. In beide zaken wordt niet veel vooruitgang geboekt en waar nodig steunen ze elkaar.

Al vanaf het begin is de dader bekend. Reginald King is een vreemde man met allerlei obsessies die in het boek langzamerhand onthuld worden. Steeds meer gaan we begrijpen wat de moordenaar drijft en welke dwanggedachtes zijn geest beheersen. Ook al zijn wij als lezer op de hoogte van wat er speelt, wie de dader is, het boek wordt er niet minder spannend om. Af en toe ontstaat de neiging Callanach in te fluisteren, waar hij moet zoeken en datgene wat je als lezer weet ‘stiekem’ door te brieven. De spanning wordt langzaam opgebouwd en steeds verder opgevoerd tot je uiteindelijk op het puntje van je stoel zit, omdat het verhaal nagelbijtend spannend wordt. Ook passeren er heel wat gruwelijkheden de revue, die je af en toe zo laten griezelen dat het doorlezen haast stagneert.

In het boek spelen drie verhaallijnen: als eerste die van Callanach met zijn onderzoek naar de verdwenen en vermoorde vrouwen, dan Ava Turner die het raadsel van de dode baby’s probeert op te lossen, waarover we overigens geen informatie krijgen van tevoren. En de derde verhaallijn is die van Reginald King, waarin zijn beweegredenen en acties uitvoerig beschreven worden. Vanaf het begin word je in het verhaal gezogen, geen moment verslapt de aandacht, omdat er telkens verrassende ontwikkelingen zijn die de aandacht gevangen houden. En dat is zo razend knap gedaan, omdat alles perfect op elkaar aansluit en ingenieus in elkaar zit.

Helen Fields heeft een beeldende schrijfstijl, de beschreven situaties zie je voor je ogen gebeuren. De karakters zijn goed uitgediept, maar er blijven open eindjes en dat zorgt ervoor dat je verlangend uitkijkt naar het volgende deel in deze serie met Luc Callanach en Ava Turner in de hoofdrol. En gelukkig zijn er al vijf delen geschreven, deel zes zal in het voorjaar van 2020 uitkomen. Nu de vertaling nog! Perfecte resten is een ‘perfecte’ thriller in een nieuwe serie. Wat een heerlijk vooruitzicht!

★★★★★
Titel: Perfecte resten | Auteur: Helen Fields| Uitgeverij Ambo|Anthos | Categorie: Literaire thriller | Verkrijgbaar als paperback, luisterboek en E-book | pagina’s 387 blz | ISBN13: 9789026346996 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 30-10-2019 | Prijs: € 16,99, luisterboek € 12,99, E-book € 4,99 | Bestellen