Fiep in het verkeer

Recensie Fiep in het verkeer door Fany van Hemelen:
Fiep in het verkeer is speciaal samengesteld als informatief boekje om kinderen wegwijs te maken in het verkeer. Veilig Verkeer Nederland heeft samen met de leuke illustraties van Fiep Westendorp gezorgd dat je vanaf een jaar of vier meer leert over op weg zijn.

Eerst maak je je eigen verkeerspaspoort door enkele vraagjes te beantwoorden en door jouw pasfoto in te plakken wordt dit volledig jouw boekje om op elk moment in te kijken hoe alles hoort.

Het boekje is ingedeeld in verschillende stukken waar je op stap gaat in Op de Weg, Op de stoep en Op het schoolplein. Samen met Fiep en de talrijke kleurrijke tekeningen leer je wat de afspraken zijn en wie er voor je zorgt als er wat mis gaat tijdens je tocht zoals bijvoorbeeld de ambulance-chauffeur. Tussendoor krijgen de kinderen niet alleen informatie, maar er zijn ook heel wat creatieve ideeën en interviews bijgevoegd zodat het niet saai wordt. Spelletjes rond verkeer, dieren in het verkeer.. ze komen allemaal aan bod in dit leuke boek.

Met deze mooie hardcover wordt het verkeer uitleggen aan kinderen geen opdracht meer, maar een spel. Na de vrij gewone transportmiddelen is er ook nog aandacht voor Het Verkeer Overal. Hier zien we boten, verkeer in de lucht, verkeer op het spoor en zelfs dierenbruggen, er is dus aandacht voor alles wat maar enigszins met mobiliteit te maken heeft.

Voor al wat oudere kinderen is dit boek leuk om zelf in rond te kijken en al doende te leren. Bij jonge kinderen kan je samen met het kind kijken naar de tekeningen die al heel wat verduidelijken. Fiep Westendorp heeft onder andere Jip en Janneke in dit boek gebruikt om al spelenderwijs te leren. Met het geld dat ze verdiende met al haar tekeningen die ze ooit gemaakt had, wou ze kinderen die het minder goed hadden, steunen. Misschien nog een interessant weetje is dat er daarom de Fiep Westendorp Foundation is opgericht die allerlei kinderprojecten organiseert.

Fiep in het verkeer is een vrolijk leer en doeboek dat je heel wat wijzer maakt over mobiel zijn.

★★★★
Titel: Fiep in het verkeer | Leesfragment | Auteur: Fiep Westendorp | Uitgeverij Volt | Categorie: jeugdboeken | Uitvoering: hardcover | 128 pagina’s | ISBN13: 9789021418483 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 03-11-2019 | Prijs: €14,99 | Bestellen