Iets om voor te leven

Recensie Iets om voor te leven door Hannie van Grol:
Hartverwarmend en ontroerend

Andrew werkt bij de gemeente en hij houdt zich bezig met inboedelinspecties van eenzaam overleden personen. Hij probeert daarmee te achterhalen, of er nog nabestaanden zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan neemt de gemeente de uitvaart voor haar rekening en Andrew voelt zich dan moreel verplicht daarbij aanwezig te zijn. Zijn eigen angst is om ook eenzaam te sterven. Zoals hij zich naar de buitenwereld profileert, is daar weinig kans op, want hij doet voorkomen alsof hij een vrouw en twee kinderen heeft.

In werkelijkheid is hij een haast zonderlinge alleenstaande man met een enorme fascinatie voor modeltreinen. Zijn enige vrienden bevinden zich in de virtuele wereld bij de modelspoorbouwcommunity. Zijn leugentje om bestwil dat hij bij zijn sollicitatie lanceerde, bouwt hij uit en hij gebruikt zelfs een spreadsheet om alle details bij te houden. Zijn zorgvuldig opgebouwde wereld begint te wankelen als er een nieuwe collega, Peggy, verschijnt en zijn meerdere Cameron voor een betere teamgeest voorstelt om maandelijks een etentje bij iemand thuis te organiseren. Hoe redt Andrew zich daaruit?

Het verhaal komt langzaam op gang en in het begin is het dan ook lastig om geïnteresseerd verder te lezen. Maar naarmate er meerdere gebeurtenissen plaatsvinden, wordt het een boeiend en interessant verhaal. Er ontstaan barstjes in het perfect opgebouwde leven van Andrew en het overlijden van zijn zus Sally draagt daar ook een steentje aan bij. De verhouding met zijn collega Peggy groeit uit tot vriendschap en dat maakt het nog lastiger zijn façade overeind te houden.

Iets om voor te leven is de debuutroman van Richard Roper en die is zeker niet onverdienstelijk. Hij heeft een prettige schrijfstijl met een grote afwisseling tussen hilarische momenten en zwarte, droge humor, die van melancholie getuigt. Er komen verrassende plotwendingen in voor en door de flashbacks komen we erachter, wat Andrew gedreven heeft tot deze leugentjes om bestwil. Er zit veel meer achter dan je in eerste instantie zou verwachten en dat maakt het boek echt de moeite waard om te lezen. Het is een heerlijke feelgoodroman met veel diepgang. Het thema eenzaamheid wordt dan ook goed en uitgebreid belicht.

Langzamerhand ga je van de hoofdpersonen houden, nadat je in het begin moeite had compassie op te brengen voor de manier van leven van Andrew. Ook de ontwapenende benadering van Peggy voert tot betrokkenheid bij het verhaal en medeleven met alle facetten die voorbijkomen. Iets om voor te leven is hilarisch serieus te noemen, veel meer dan een luchtig tussendoortje, maar echt een boek dat je raakt en je op het eind achterlaat met een grote glimlach.

★★★★
Titel: Iets om voor te leven | Leesfragment | Auteur: Richard Roper | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: feelgoodroman | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 350 pagina’s  | ISBN13: 9789402703412 | Verkrijgbaar sinds: 27-08-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 04-11-2019 | Prijs: € 12,99, E-book € 6,99 | Bestellen