Caraval

Recensie Caraval door Yana Pauwels:
Het zwarte hart

Scarlett is al van kleins af aan fan van Caraval. Zij schrijft dan ook al jaren brieven naar meester Legende om Caraval naar haar stadje te laten komen. Haar brieven blijven onbeantwoord, tot ze op een dag drie kaarten krijgt opgestuurd om samen met haar verloofde en zus Donatella, ‘Tella’, het eiland van Caraval te bezoeken. Ze worden geholpen door de zeeman Julian die Scarlett en haar zus vervoert naar het eiland. Op het eiland wordt Tella ontvoerd en begint Scarlett aan een race tegen de klok om haar zus terug te vinden.

Stephanie Garber heeft me vanaf haar eerste woorden meegesleept in een ongelofelijk avontuur. Het verhaal is geschreven op een gedetailleerde en spannende manier. Als lezer waan je jezelf in de wereld van Caraval en leef je mee met de zoektocht van Scarlett naar haar zus. We volgen het verhaal vanuit het standpunt van Scarlett. We komen als lezer pas iets te weten, als Scarlett dit ook te weten komt. Dit creëert de spanning waardoor je je begint af te vragen wat nu echt is en wat niet. Wanneer je denkt eindelijk te weten hoe het allemaal in elkaar zit, komt er toch nog een plottwist aanzetten. Ik heb het boek dan ook razendsnel uitgelezen, omdat ik wou weten hoe alles in elkaar zat.

Niet alleen fantasie speelt een belangrijke rol in dit boek, maar ook vriendschap en liefde. Scarlett houdt veel van haar zus en zou dan ook alles doen om haar terug te vinden. Maar ook haat komt hier voor. De vader van Scarlett en Tella doet niets liever dan zijn dochters straffen. Zo heeft Scarlett een vertekend beeld van de liefde en gaan we dan ook samen met Scarlett op onderzoek wat echte liefde voor haar betekent. Wanneer ze die dan weet te vinden, gebeurt er toch iets wat we niet zien aankomen. Het boek zit dus vol plottwisten.

Caraval is een verhaal vol magie en liefde. Stephanie Garber sleept de lezer helemaal mee in dit fantastische verhaal en zorgt ervoor dat je Scarlett en Tella in je hart sluit. Ideaal voor iedereen die wil ontsnappen aan de realiteit en zich wil wanen in een echte fantasiewereld met spannende wendingen. Ik kijk dan ook heel erg uit naar deel twee!

★★★★★
Titel: Caraval-Het zwarte hart | Serie: De Duisternis-serie, deel 1 | Auteur: Stephanie Garber | Uitgeverij: Luitingh Sijthoff | Categorie: Young adult | Verkrijgbaar als hardcover| 416 pagina’s | ISBN13: 9789024571048 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 | Recensent: Yana Pauwels | Datum recensie: 07-11-2019 | Prijs: €20,99 | Bestellen