Het Tristan-akkoord

Recensie Het Tristan-akkoord door Fany van Hemelen:
Het Tristan-akkoord is een bijzondere historische roman die taal, identiteit en muziek op een uitzonderlijke manier combineert.

Eveline (Ev) is violiste bij een symfonieorkest. Heel haar leven draagt de kleur van muziek. Wanneer ze hoort, dat haar baan hier na vele jaren misschien stopt, wankelt haar bekende wereld. In het naoorlogse Polen leefde ze als kind onder het juk van het communistische regime en in een gezin waar ze zich niet gewenst voelde. Nina, haar zus, was geboren uit liefde en zij was slechts een ongelukje. Eveline heeft zich altijd anders en onbegrepen gevoeld. Haar vader kleineerde haar voortdurend. Haar moeder was onbeduidend aanwezig op de achtergrond. Op drie jaar leerde ze zichzelf lezen en naast muziek waren boeken en literatuur haar steun en surrogaatfamilie. Toen ze zes was, verplichtte haar vader haar viool te leren spelen en haar fascinatie voor woorden te vergeten. Jaren later vraagt ze zich nog steeds af, waarom haar Duitse wortels verborgen moesten blijven en waarom ze soms zichzelf niet kon zijn.

Vandaag (1991) heeft Ev een succesvolle muziekcarrière opgebouwd en woont ze in Nederland. Haar vader heeft ze tien jaar lang niet gezien en wanneer hij voor zijn tachtigste een feest wil organiseren, beangstigt het haar hem opnieuw te ontmoeten. Ev is bang, maar ergens ook wel nieuwsgierig om te ontdekken, waarom zij en haar vader uit elkaar gegroeid zijn.

Tijdens haar zoektocht naar nieuwe opties komt ze bij Els, de loopbaancoach voor het orkest, terecht. Door deze gesprekken moet ze kijken naar wat zij zelf echt graag doet. Wanneer ze onverwachts toch weer haar familie in haar leven krijgt, worden vragen beantwoord, geheimen ontsluierd en lang gekoesterde verlangens onthuld.

Het Tristan-akkoord is een beeldende roman die je muziek laat voelen en beleven door de gedetailleerde beschrijvingen. Prachtig weergegeven is het verlangen van Ev om met muziek haar verhaal te vertellen. Naast een indringende roman over je eigen passie kiezen is dit ook een verhaal over hoe je identiteit beïnvloed kan worden door omstandigheden. Stilaan wordt duidelijk waarom Eveline‘s vader zo handelde in het verleden.

Ewa Maria Wagner heeft dit debuut losjes op haar leven gebaseerd. Haar achtergrond als musicus en schrijfster blijkt uit de liefde voor muziek en taal die van elke bladzijde afdruipt. De altvioliste heeft met dit debuut een boeiende psychologische roman geschreven, die een brug slaat tussen heden en verleden. Het boek wordt hoofdzakelijk vanuit twee invalshoeken verteld. Het pijnlijke verleden van Eveline komt naar voor in de brieven aan haar vader. Het heden beschrijft de auteur dan weer vrij afstandelijk in de derde persoon.

Zelf had ik graag wat meer voeling gehad met de karakters, maar de beschrijving van de situatie past wel bij dit verhaal. Ev kijkt immers ook een hele tijd langs de zijlijn naar haar leven, voordat ze zelf in het centrum komt te staan. Door haar nieuwe frisse benadering wordt haar fantasie geprikkeld en komen haar werkelijke behoeften naar boven. Ev blijft zich volop inzetten voor het orkest, maar haar houding verandert subtiel. Kiest zij voor de veilige bubbel of gaat ze voor nieuwe inspiratie?

Muziek en woorden hebben een bijzondere betekenis voor de personages en creëren afstand, maar ook nieuwe dromen.

Het Tristan-akkoord toont hoe eenzelfde situatie door verschillende mensen anders ervaren wordt. Iedereen heeft zijn eigen waarheid en wensen en het is niet altijd eenvoudig om te begrijpen waarom iemand bepaald gedrag vertoont. Het verleden zet generatie na generatie nog steeds onder druk en verwoest dromen.

★★★★
Titel: Het Tristan-akkoord | Auteur: Ewa Maria Wagner | Uitgeverij: J. M. Meulenhoff | Categorie: Psychologische romans | Verkrijgbaar als Hardcover en E-book | 256 pagina’s | ISBN13:9789029093675 | Verkrijgbaar sinds: Oktober 2019 | Datum recensie: 10-11-2019| Recensent: Fany Van Hemelen | Prijs: €19,99 |  Bestellen