De medeslachtoffers van alcohol

Recensie De medeslachtoffers van alcohol door Antoinette van Steeg:
Willem de Kleynen heeft met De medeslachtoffers van alcohol het eerste deel geschreven voor deze reeks. Zijn verhalen zijn gebaseerd op verhalen van mensen die in hun omgeving te maken hebben met een alcoholverslaafde.

De Haagse auteur doet de inspiratie voor zijn verhalen op aan zee waar hij dichtbij woont. In zijn werkzame leven heeft hij gewerkt in de psychiatrie en hij is afgestudeerd als klinisch psycholoog. Daarnaast heeft hij zijn diploma als piloot en heeft hij in heel Europa gevlogen. Hij geeft vlieginstructies en scholing aan crews van onder andere luchtvaartmaatschappijen. Een veelzijdig persoon dus.

De medeslachtoffers van alcohol is een compacte bundel verhalen van 128 bladzijden. Naast tekst zijn er afwisselend illustraties te vinden. Voor in het boekje is te lezen dat sommige verhalen eerder zijn verschenen in In de schaduw van de drinker. Dit boek is in samenwerking met STAP ( Nederlands instituut voor Alcoholbeleid) uitgebracht.

Ik was nieuwsgierig naar dit boek, omdat ik benieuwd was hoe de verhalen zich zouden ontrafelen. Zou het indrukwekkend zijn of alleen maar informatief? Ik moet zeggen dat ik stiekem had gehoopt dat het boek wat persoonlijker zou aanvoelen. De verhalen die Willem de Kleyen in dit boek aan bod laat komen, zijn herkenbare situaties, maar voelen afstandelijk aan.

De veertien verhalen zijn kort en bondig. Hierdoor is het prettig om steeds een nieuw verhaal te lezen om daarna het boekje weg te leggen. Herkenbaar zijn de verhalen van ontkenning, het verstoppen van alcohol en het liegen over het alcoholgebruik. Ikzelf ken van dichtbij deze verslaving en weet hoe een alcoholist er alles aan doet om zijn verslaving niet toonbaar te maken naar de buitenwereld. Herkenbaar zijn ook de problemen die deze verslaving met zich meebrengt en dat het voor de naasten een lastig probleem is dat vooral zelf opgelost moet worden. Er is vooral oog voor de alcoholist.

Willem de Kleynen probeert een goed beeld neer te zetten van de medeslachtoffers. De wanhoop en strijd om de ander te helpen. Deze serie kan een goede ondersteuning zijn voor medeslachtoffers van alcohol. Het laat zien welke uitwegen een alcoholist zoekt om maar niet toe te geven dat ze te veel drinken.

Ondanks dat ik had verwacht dat het boek persoonlijker zou zijn, ben ik wel nieuwsgierig naar het vervolg. Het is een onderwerp dat belangrijk is en meer aandacht nodig heeft. Daar ligt voor mij de kracht van De medeslachtoffers van alcohol. Het geeft dit probleem een gezicht en is misschien een begin voor meer aandacht voor de omgeving van een alcoholist.

★★★
Titel: De medeslachtoffers van alcohol deel 1 | Leesfragment | Auteur: Willem de Kleynen | Uitgeverij Davey Jones Publishing | Categorie: psychologie, alcoholisme, verhalenbundel| Verkrijgbaar als paperback, E-book en luisterboek | 128 pagina’s | ISBN13: 9789462172159 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 11-11-2019 | Prijs: € 14.99 ( E-book € 8.99 luisterboek € 12.99 ) | Bestellen