Fiesta-De authentieke Mexicaanse keuken

Recensie Fiesta door Sandra Hutchison:
Voor Tanja Dusy kwam de inspiratie voor dit boek naar boven door de animatiefilm Coco. Een film die voornamelijk gaat over Dia de los Muertos. De Mexicaanse dag van de doden, een kleurrijke dag waarop de doden worden herdacht. Er wordt gefeest, veelvuldig gegeten en gedronken. Tanja wilde daarna niets liever dan een boek vol Fiestafood of Soulfood maken in de Mexicaanse sfeer en dat is goed gelukt.

Die kleurrijke overvloed aan heerlijk eten vol aroma en ingrediënten komt uitgebreid terug in het Mexicaanse kookboek Fiesta. De gerechten zijn vooral een weerspiegeling van de verschillende culturen, religies en eetgewoontes uit de diverse regio’s. In het boek ontdek je overheerlijke dikke sauzen. Basisrecepten voor zelfgemaakte taco’s, Tostada’s, de onmisbare tortilla’s en meer. De recepten in het boek zijn vrij authentiek, maar bewust wel een tikkeltje aangepast aan de westerse smaakbeleving.

Opvallend is dat de meeste gerechten niet moeilijk te maken zijn, maar vaak wel vrij tijdrovend zijn, het gaat hier dan ook om een feestmaal en de makers van dit boek vinden dat daar best wat tijd in gestoken mag worden. Dat doen ze in Mexico immers ook als voorbereiding op het feest! In elk geval hebben dezelfde makers veel tijd gestoken in de vormgeving. De harde cover heeft al een feestelijke uitstraling en binnen in het boek is ook veel aandacht besteed aan de recepten en de vormgeving . Het boek staat vol sfeer verhogende foto’s van mensen en locaties, daarnaast vind je ook smakelijk ogende voorbeeldfoto’s van de te maken gerechten.

Het boek start na een lang en boeiend voorwoord dat je zeker even moet lezen, met snackrecepten. (fingerfood, Sopes). Hierbij moet je denken aan overheerlijke salsa recepten en bijvoorbeeld gebakken Empanadas, gevolgd door soepen en salades. Daarna valt er nog veel meer te ontdekken waaronder vlees- en visstoofschotels, verrassingspakketjes, bonenschotels en als hekkensluiter overheerlijke taarten.

In elke categorie vind je naast de recepten met regelmaat een stukje geschiedenis over de herkomst van de gerechten. Bij de minder bekende ingrediënten staat telkens een tipvermelding. Hierin staat vernoemd waar je het ingrediënt aan zou kunnen schaffen en/of wat je eventueel als alternatief ingrediënt zou kunnen gebruiken.

Fiesta is een boek waar iedereen die liefhebber is van de bekende Mexicaanse keuken, zich mee kan uitleven in de keuken. Het boek is zelfs al een aanrader om gewoon een keer van A tot Z te lezen. Je waant je als vanzelf in Mexico.

★★★★★
Titel: Fiesta-De authentieke Mexicaanse keuken | Leesfragment | Auteur: Tanja Dusy | Uitgeverij Deltas | Categorie: kookboeken | Uitvoering: hardcover | 208 pagina’s | ISBN13: 9789044754452 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 11-11-2019 | Prijs: €24,95 | Bestellen