One small thing

Recensie One small thing door Lore van Dun:
Beth wordt knettergek van haar overbezorgde ouders sinds haar zus overleed. Ze zijn veel te voorzichtig en controlerend geworden. Ze wil een keer los gaan en alle ellende vergeten. Daarom gaat Beth stiekem naar een feestje. Daar ontmoet ze Chase, knap, verleidelijk en ja exact wat ze nodig heeft die avond! Hun onvergetelijke nacht heeft enorme gevolgen als blijkt dat ook Chase een verleden heeft met haar overleden zus. Een verleden dat hij liever zo snel mogelijk wil vergeten.

Eindelijk is hij er! One small thing een nieuwe Erin Watt. Ik ben een zeer grote fan van de Royals reeks, dus ik keek enorm uit naar het nieuwe boek van dit duo. Toen het boek binnenkwam, liet ik alles vallen en begon ik meteen! Zijn mijn grote verwachtingen ingelost?

We lezen het verhaal vanuit het perspectief van Beth. Hierdoor leren we Beth echt heel goed kennen. We weten wat ze denkt, voelt en waarom ze zich op een bepaalde manier gedraagt. Beth heeft een moeilijke jeugd sinds haar zus overleden is. Er mag niets veranderen in het huis, alsof haar zus elk moment weer kan binnenwandelen. Beth is een personage waar je niet anders dan sympathie voor kunt hebben. Ze heeft het niet makkelijk, maar weet ook niet hoe ze met haar gevoelens moet omgaan. Ze kropt alles op.

Naast Beth is Chase een van de belangrijkste personages. Hij heeft heel wat meegemaakt en dat maakt hem een heel interessant personage. We leren hem kennen door de ogen van Beth, maar ook door de berichtjes die hij stuurt en hun onderlinge gesprekken. Dit zorgt ervoor dat we hem heel goed leren kennen, maar toch net niet helemaal. Dit maakt hem ook een beetje een mysterieus personage. Door zijn verleden heeft hij een muur om zich heen opgetrokken.

Erin Watt wist mij vanaf pagina één meteen mee te nemen in het verhaal van Beth en Chase. Hun gezamenlijk verleden zorgt ervoor dat er veel stiekem contact is en dat zorgt voor een scheiding in het boek, enerzijds heb je het openbare leven en anderzijds het geheime contact. Je weet dat deze scheiding ooit moet verdwijnen of dat het geheime contact gewoon gaat verdwijnen, maar het duurt echt heel lang voor er duidelijk wordt wat er gaat gebeuren. Dit zorgt ervoor dat er toch wel wat spanning is. Wat gaat er gebeuren, hoe gaan ze dit op een logische manier in het verhaal steken en hoe gaat de omgeving hiermee om? Ik kon niet anders dan dit boek meteen uitlezen. Erin Watt is er ook in geslaagd om dit op een logische manier in het verhaal te steken, ik had heel veel schrik dat dit op een onnatuurlijke manier zou zijn. De manier waarop ze het opgelost hebben, is zo mooi.

Een leuk detail is dat de titel ook een belangrijke betekenis krijgt in het verhaal. Dit gaf voor mij het verhaal nog dat beetje meer mee. Het deed mij nadenken en zelfs nu denk ik hier soms nog over na. Chase had hier zo’n mooi verhaal voor en dit hield hem ook absoluut recht. Ik wil natuurlijk niet spoilen, dus hiervoor zul je toch echt wel het boek moeten lezen.

Erin Watt heeft het maar weer eens gedaan! One small thing krijgt van mij zonder twijfel vijf sterren. De betekenis van de titel in het verhaal geeft deze best een emotionele lading mee. Het verhaal wist mij constant te verrassen en ik moest doorlezen om te weten waar dit zou eindigen. Ik kijk al uit naar hopelijk vele volgende boeken.

★★★★★
Titel: One small thing | Auteur: Erin Watt | Uitgeverij De Fontein | Categorie: Young Adult | Verkrijgbaar als Paperback en E-book| 320 pagina’s | ISBN13: 9789026149160 | Verkrijgbaar sinds: 22 oktober 2019 | Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 12-11-2019 | Prijs: €17,99  (E-book idem) | Bestellen