Toen was je weg

Recensie Toen was je weg door Hannie van Grol:
Een verhaal vol eenzaamheid en strijd

Toen was je weg is het vervolg op Achter tralies beland dat in 2017 verscheen. Deel drie, 3 oktober, is in oktober verschenen en Vlucht naar geluk gaat in 2020 uitkomen. Toch is dit deel prima op zichzelf te lezen. Tijdens het lezen wordt het duidelijk wat in het vorige deel is gebeurd. Janine Overmars is samen met haar nieuwe man Harry en zoontje Jack op de vlucht voor haar narcistische ex Sjaak. Ze hebben een huis gevonden en hopen eindelijk rust te vinden. Maar niets is minder waar.

Sjaak weet hen op te sporen en opnieuw verhuizen de drie naar een andere plaats. Dit vindt meerdere keren plaats. Ze doorkruisen het hele land, maar telkens weet hij hen te vinden. Janine is doodsbang dat haar zoontje door Jack wordt meegenomen, want dan is ze hem voorgoed kwijt, zo goed kent ze Sjaak wel. Hoe moeilijk en bedreigend de situatie ook is, Janine laat zich er niet onder krijgen. Ondanks de grote stress die ze ervaart, blijft ze toch overeind. Ook de relatie met Harry begint scheurtjes te vertonen. Hij vlucht in de drank met alle nare gevolgen van dien.

Toen was je weg is voor het grootste gedeelte op waarheid gebaseerd. Het is triest te lezen dat deze situaties nog steeds voorkomen en er niemand is die op de juiste wijze kan of wil optreden. Janine vecht voor haar bestaansrecht en dat van haar zoontje en voelt zich teruggeworpen in grote eenzaamheid. Uiteindelijk staat ze er alleen voor, maar haar strijdlust en gevoel voor rechtvaardigheid slepen haar door deze diepe dalen heen. Telkens weer is ze in staat overeind te krabbelen.

Het boek is opgebouwd uit 31 korte hoofdstukken en leest vlot. De gedeeltes in cursief zijn flashbacks, waardoor het duidelijker wordt wat er zich vroeger heeft afgespeeld. De schrijfstijl van Anya van der Gracht is eenvoudig en doet op meerdere plaatsen warrig aan. Ze springt van de hak op de tak en een logisch verhaal lijkt ver te zoeken. Dat is jammer, want het verhaal zou zoveel meer potentie kunnen hebben. Het grootste deel van het boek is geschreven vanuit het perspectief van Janine, hier en daar krijgen we een inkijkje in het hoofd van Harry.

Het onderwerp waarover Anya schrijft, is intrigerend: een vrouw op de vlucht voor haar ex, strijdend voor haar zoontje en zichzelf en dat vanuit een zeer eenzame positie, omdat wezenlijke hulp ontbreekt. Schrijnend dat deze misstanden nog steeds voorkomen. Het is te prijzen dat de auteur dit onderwerp bespreekt, omdat iedereen hiervan op de hoogte zou moeten zijn. Hoe moeilijk het voor haarzelf is, blijkt wel uit haar dankwoord. Des te meer waardering is er op te brengen is voor het naar buiten brengen van dit schrijnende leed.

★★★
Titel: Toen was je weg | Auteur: Anya van der Gracht | Uitgeverij: Ambilicious | Categorie: Romans | Verkrijgbaar als paperback | 222 pagina’s  | ISBN13: 9789492551573 | Verkrijgbaar sinds: juni 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 12-11-2019 | Prijs: € 19,50 | Bestellen