Geef alzheimer geen kans

Recensie Geef alzheimer geen kans door Antoinette van Steeg:
Hoe je de ziekte kunt voorkomen en tijdig omkeren dankzij een gezonde leefstijl

Helaas kent bijna iedereen wel iemand met alzheimer. Een verschrikkelijke diagnose met vervelende gevolgen voor zowel de persoon zelf als de omgeving. In het boek Geef alzheimer geen kans vertelt dokter Michael Nehls meer over deze onomkeerbare diagnose en wat zijn visie en adviezen zijn over alzheimer.

Michael Nehls herstelde in 2007 zelf van een ziekte dankzij oplossingen zonder medicatie. Hij was destijds ontwikkelaar van medicijnen van onder andere diabetes en hart- en vaatziekten, ook wel beschavingsziekten genoemd. Nadat hij hersteld was, besloot hij zijn baan op te zeggen en zette hij zijn onderzoek onafhankelijk voort. Mede hierdoor is dit boek ontstaan.

In vier diepgaande hoofdstukken neemt hij de lezer mee. In het eerste hoofdstuk wordt uitgebreid gesproken over alzheimer en wat de huidige stand van zaken is. Daarna vervolgt hij in hoofdstuk twee wat te doen nadat de diagnose is gesteld. En wat kun je eventueel daarvoor al doen. In het derde hoofdstuk bespreekt hij de intensieve behandelfase, waarbij hij hoofdstuk vier afsluit met ik had de ziekte van Alzheimer. Het boek rondt hij af met een besluit en noten.

Eerlijk gezegd was ik wat terughoudend toen ik de titel en de achterflap las. Zou alzheimer echt te voorkomen of zelfs te genezen zijn als we onze leefstijl veranderen? Waarom is onze gezondheidszorg dan gericht op onderzoeken om deze ziekte te vertragen? We zouden dus geen medicijnen nodig hoeven te hebben als alzheimer een beschavingsziekte zou zijn.

Dokter Michael Nehls weet in niet al te moeilijke bewoordingen en een heldere schrijfstijl de lezer mee te nemen in zijn visie en onderzoeken. Hij legt op een opbouwende wijze uit hoe hij tot deze conclusie is gekomen, zonder echt ergens met een beschuldigende vinger te wijzen naar de huidige zorg.

Prettig aan de opbouw van dit boek is dat de theorie wordt uitgelicht als Michael Nehls bepaalde woorden wil uitleggen om de tekst te verduidelijken. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Bio-markers en Vitamine D. Daarnaast gebruikt hij kaders waarin hij adviezen in een duidelijk overzicht aan de lezer meegeeft. Voorbeelden zijn Reageren op de eerste symptomen van de ziekte en Je hersenen beschermen. Het maakt dat het geheel verhelderend en overzichtelijk voor de lezer wordt gemaakt.

Nadat ik het boek uit had, heb ik toch een tijdje nagedacht over zijn theorie. Zou het echt kunnen dat we door onze huidige leefstijl alzheimer ontwikkelen? Is het dan echt zo makkelijk om geen alzheimer te krijgen? Ik ben door dit boek wel anders naar alzheimer gaan kijken. Ik kan me voorstellen dat bepaalde leefpatronen de ontwikkeling van alzheimer kunnen bespoedigen, maar dat daar de gehele grondslag ligt van deze ziekte: daar ben ik nog niet volledig van overtuigd.

Toch vind ik dit boek een aanrader voor iedereen die vanuit zijn werk of privésituaties te maken heeft met alzheimer. Het is een andere kijk op deze verschrikkelijke ziekte die misschien een andere visie geeft op het geheel.

Ik ben in ieder geval getriggerd door dit boek en geeft het 4 sterren.

★★★★
Titel: Geef alzheimer geen kans | Leesfragment | Auteur: Michael Nehls | Uitgeverij Deltas | Categorie: alzheimer, informatief | Verkrijgbaar als paperback | 304 pagina’s | ISBN13: 9789044750652 | Verkrijgbaar sinds: maart 2019 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 14-11-2019 | Prijs: € 32.50 | Bestellen