Eros, de hond met de witte sjaal – Eros’ allergrootste wens

Recensie Eros, de hond met de witte sjaal  door Dayenne Wamsteeker:
Eros’ allergrootste wens

Eros is een Schotse collie. Wanneer hij geboren wordt, lijkt hij niet op zijn broertjes en zusjes. Hij is zwart met een witte kraag, terwijl zijn ouders en broertjes en zusjes allemaal bruin met wit zijn. Toch is Eros een prachtige hond. Hij groeit op bij een fokker en in het begin van zijn leven woont Eros op verschillende plekken. Eros is een vrolijke stoere hond die erg van spelen houdt. Uiteindelijk krijgt hij een mooi plekje waar hij mag wonen. Een heerlijk gezin, vol dierenliefde en kinderen die graag met hem spelen.

Eros, de hond met de witte sjaal heeft als ondertitel Eros’ allergrootste wens. Dit slaat op het verlangen van Eros om uiteindelijk een mooie thuisbasis te vinden, waar hij fijn kan wonen. Het boek is geschreven door Renée Gellings – van Heel, zij is de uiteindelijke eigenaar van Eros en heeft zijn levensverhaal in meerdere boeken beschreven.  Eros’ allergrootste wens is het eerste deel. Het tweede deel heeft als ondertitel Eros en zijn vrienden. De auteur heeft waargebeurde gebeurtenissen verwerkt tot een mooi hondenverhaal. De teksten zijn eenvoudig geschreven, hier en daar wat veel in spreektaal, maar ze zijn goed te begrijpen.

Het verhaal is geschreven vanuit Eros, hij maakt allemaal dingen mee en de honden in de verhalen praten met elkaar. Eros maakt in dit eerste deel van alles voor het eerst mee. Zo gaat hij voor het eerst naar een hondenbeurs en naar de dierenarts, wat hij best een beetje spannend vindt. Hij is soms bang voor onbekende dingen en bespreekt dit met zijn moeder, die hem helpt en moed inspreekt. Eros is een stoere hond, die telkens wanneer hij in een nieuwe omgeving belandt, weer vol moed het avontuur aangaat.

De illustraties in het boek zijn gemaakt door Maria Wiersma. De illustraties zijn grotendeels in zwart-wit, maar een aantal elementen zijn wel in kleur getekend, waardoor deze extra opvallen in de tekeningen. Zo is Eros altijd in kleur getekend, maar ook zijn moeder, hondenvriendjes of de personages die in het verhaal van belang zijn. Dit geeft een leuk effect in de illustraties en laat duidelijk zien waar de tekening om draait.

Eros, de hond met de witte sjaal – Eros’ allergrootste wens is een leuk verhaal over de jonge hond Eros, die gek is op pootjebal.  Tip: Bekijk ook eens de booktrailer, voor een eerste indruk.

★★★
Titel: Eros, de hond met de witte sjaal – Eros’ allergrootste wens | Boektrailer | Auteur: Renée Gellings-van Heel | Uitgeverij: Boekenbent Barneveld | Categorie: jeugdboeken | Verkrijgbaar als paperback | 52 pagina’s | ISBN13: 9789463281348 | Verkrijgbaar sinds: 2017 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 15-11-2019 | prijs vanaf: €15,95 | Bestellen