Na de val

Recensie Na de val door Hannie van Grol:
Een familiegeheim tergend langzaam onthuld

Sophie Nauta is 26 jaar oud, als haar vader Ward plotseling overlijdt. Haar moeder Hilde heeft ze nooit gekend, zij overleed aan de gevolgen van een hersenbloeding twee dagen na haar geboorte. Ze regelt de begrafenis en alles daaromheen. Haar broer Max die in New York woont en al jaren geen contact met hun vader en Sophie heeft, laat haar alles alleen opknappen. Zelfs voor de begrafenis komt hij niet over.

Sophie gaat aan het werk om twee huizen op te ruimen en leeg te halen: het huis waar zij met haar vader en broer de jeugd doorbracht en het appartement dat haar vader al enige jaren bewoonde. De grote verzameling Amerikaanse romans schenkt ze aan de bibliotheek van de universiteit waar haar vader hoogleraar was. Na enkele dagen wordt ze gebeld dat er iets vreemd aan de hand is met de boeken: er worden bekraste foto’s in gevonden met schuttingwoorden erop. Samen met Olivier, een promovendus, gaat ze verder zoeken of er meer foto’s zijn en wat de herkomst ervan is. Mondjesmaat worden we op de hoogte gebracht van alles wat er gespeeld heeft in de jeugd van Sophie en waarvan ze zelf geen enkele weet had. Ook voor haar zijn de onthullingen verbijsterend.

Na de val start met twee hoofdstukken waarin we kennis maken met Sophie. Ze zit bovenaan een trap met 250 vel papier bij zich waarop ze De Waarheid zal onthullen. Omdat ze dyslectisch is en tijdelijk op de kunstacademie heeft gezeten, maakt ze tekeningen met zwarte fineliners. Bijna in ieder hoofdstuk van het boek wordt een van die tekeningen beschreven. Daaromheen vertelt de auteur het verhaal. Bijzonder is dat de schrijver naast wetenschapsjournalist ook beeldend kunstenaar is. De tekeningen worden dan ook minutieus en beeldend beschreven, zodat je als het ware de tekening voor je ziet. Ook de stijl waarin geschreven wordt, geeft je een gedetailleerd beeld van het gebeuren.

In het tweede hoofdstuk maken we vluchtig kennis met Laura. Op dat moment is het onduidelijk wie zij is en welke rol zij speelt in het geheel. Het is een aanrader om aan het eind van het boek deze twee hoofdstukken te herlezen. Dat geeft een completer beeld en dan is het verhaal, ondanks dat er enigszins sprake is van een open einde, toch een rond geheel. Het is een bijzonder geconstrueerd verhaal, knap opgebouwd en met rake typeringen van de personages. Dat de schrijver ook beeldend kunstenaar is, valt op door zijn visuele manier van schrijven. Je ziet de gebeurtenissen zich voor je ogen afspelen.

Vanaf het begin word je in het verhaal gezogen, nieuwsgierig te ontdekken wat er achter de bekraste foto’s zit. Tergend langzaam kom je stukje bij beetje achter de ontknoping, die pas helemaal op het eind van het boek volledig is. Ook dan is pas duidelijk wat de titel en cover met het verhaal te maken hebben. De licht ironische stijl maakt het lezen aangenaam, ook de nuchterheid waarmee mensen en gebeurtenissen neergezet worden, is ontwapenend.

Deze roman in de ik-vorm (vanuit Sophie) bestaat uit korte hoofdstukken. Na de val heeft een paar verhaallijnen die heel natuurlijk beschreven worden en nergens verwarrend aandoen. Alleen het begin is wat moeilijk om in te komen, maar al gauw verandert dat en blijf je geboeid tot het eind van het boek. Na de val is een intrigerende roman over menselijke verhoudingen die heel lang op leugens berusten. Uiteindelijk komt de waarheid naar boven op een onverwachte manier die ervoor zorgt dat je na het dichtslaan van het boek nog lange tijd in gedachten bezig blijft met de inhoud. Echt een aanrader als je van een goed opgebouwde roman houdt met raadselachtige verborgen familiegeheimen.

★★★★
Titel: Na de val | Auteur: Gert-Jan van den Bemd | Uitgeverij Angèle | Categorie: Romans | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789022336793 | Verkrijgbaar sinds: september 2019| Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 16-11-2019 | Prijs: € 19,99, E-book € 12,99 | Bestellen