Het verhaal van Sinterklaas

Recensie Het verhaal van Sinterklaas door Sandra Hutchison:
Het voorleesverhaal in dit feestelijke prentenboek is volledig op rijm geschreven en staat vol vrolijke afbeeldingen. Het boek doet een tikkeltje nostalgisch aan door de sfeervolle illustraties en de klassieke Sinterklaasliedjes, die op slimme wijze in het verhaal verwerkt zijn. Het boek straalt een aangename sfeer uit die zeer waarschijnlijk voor veel volwassenen onder ons perfect aansluit bij hoe ze dit Sinterklaasfeest als kind hebben ervaren. Een positieve sfeer die ze hun kinderen ook graag willen laten ervaren. Hoewel het Sinterklaasfeest langzaam een beetje aan het veranderen is toont dit boek duidelijk dat het toch vooral een gezellig kinderfeest is waar ieder kind van zou moeten kunnen genieten. Of dat nu in de vorm blijft bestaan zoals we tot nu toe gewend waren of een tikkeltje aangepast, dat zal de tijd ons leren.

Dit Sinterklaasverhaal start met een groep energiek ogende Pieten en een ontspannen Sinterklaas die samen aan het zwembad genieten van hun voorlopig laatste vrije dag. Vanaf morgen gaan ze aan de slag met alle voorbereidingen voor het drukke Sinterklaasfeest. Na deze leuke opening, waar de kinderen al direct getrakteerd worden op mooie illustraties vol grappige details, gaat het verhaal in rap tempo verder.

Vanaf nu zal het verhaal voor kinderen en volwassenen vooral een feest der herkenning zijn. Alles wat met dit traditionele feest te maken heeft komt aan bod. Van de aankomst met de stoomboot, de ontvangst van de burgemeester tot aan de pakjesavond bij de kinderen thuis aan toe. Op de illustraties zie je alle bekende taferelen voorbijkomen. Daardoor is dit fijne boek niet alleen aangenaam om uit voor te lezen, maar is het zeker ook een prettig boek voor kinderen om zelfstandig te bekijken. De illustraties zorgen voor vele uren plezier. Het is een heerlijk boek om als schoencadeau te geven, zodat de kinderen al bladerend weg kunnen dromen en voorpret kunnen hebben op het spannende feest wat snel komen gaat.

Het verhaal van Sinterklaas toont in een keer wat het Sinterklaasfeest nu zo bijzonder maakt voor veel mensen en waarom het een liefdevol feest is waar veel generaties van willen blijven genieten. Aanrader!

★★★★
Titel: Het verhaal van Sinterklaas | Leesfragment | Auteur: Alois Paul | Illustrator: John Rabou | Uitgeverij De Vier Windstreken | Categorie: Kids, feestdagen | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789051163056 | Verkrijgbaar sinds: november 2013 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 18-11-2018 | Prijs: €13,95 | Bestellen