Schapenboet op het strand

Recensie Schapenboet op het strand door Hannie van Grol:
De kunst van de eenvoud

Op de cover van Schapenboet op het strand staat een afbeelding van een schapenboet, een schilderij van Roel Brakenhoff, getiteld De kunst van de eenvoud. En dat is precies wat dit boekje van Dick Ridder uitstraalt. Het verhaal dat slechts 65 bladzijden telt, is een compleet verhaal, waarin met weinig woorden zoveel verteld wordt dat het voor hetzelfde geld een lijvig boekwerk had kunnen zijn.

Het verhaal begint en eindigt met de overtocht met de veerboot naar en van het eiland Texel. Met zijn geliefde en zijn hond gaat de auteur in februari voor een lang weekend naar Texel, om herinneringen op te halen uit zijn jeugd toen hij ieder jaar daar twee weken op vakantie ging met zijn ouders en zijn zus. Speciaal het jaar 1960 staat hem nog heel goed bij. Op het strand bouwde zijn vader van zand een schapenboet, een schuur voor schapen waar ze beschutting konden vinden, een typisch Texelse boerderij en het kerkje van Den Hoorn, minutieus uitgevoerd. Ook de restanten van de oorlog, vijftien jaar later, waren nog overal zichtbaar.

Tijdens dit lange weekend komen de herinneringen aan zijn vader duidelijker dan ooit naar voren. Tevens beseft hij hoe diep de sporen zijn, die het familiegeheim dat hij pas later in jeugd ontdekte, achtergelaten heeft. Het zijn dierbare herinneringen, aan zijn vader en zijn jeugd, vol liefde beschreven.

Voor de liefhebbers van het eiland Texel is het een feest der herkenning om de bekende plaatsten voorbij te zien komen. Het kleine kerkje met de witte kerktoren dat al vanaf de boot zichtbaar is, het strandpaviljoen van Paal 9, het brede strand op die plaats, Oudeschild en de andere dorpjes, de vuurtoren bij De Cocksdorp, je ziet alle beelden zo aan je geestesoog voorbijtrekken. Ook de verschillen met 1960 worden duidelijk beschreven.

In Schapenboet op het strand proeven we de liefde van een zoon voor zijn vader, het schelpje dat hij meeneemt als souveniertje, maar ook het heimwee naar voorbije tijden. En vooral de gevolgen van de oorlog die een grote impact hadden gehad op het gezin van vroeger. Wat een fantastische vertelling is Schapenboet op het strand! Ongelofelijk knap om in 65 bladzijden een verhaal neer te zetten dat zo diep raakt en waarin je zo aan de hand meegenomen wordt naar het prachtige eiland Texel.

★★★★★
Titel: Schapenboet op het strand | Auteur: Dick Ridder | Uitgeverij Elikser | Categorie: Waargebeurd verhaal | Verkrijgbaar als paperback | 65 pagina’s | ISBN13: 9789463651578 | Verkrijgbaar sinds: juli 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 18-11-2019 | Prijs: € 9,75 | Bestellen