De Spiekpietjes – Het zilveren belletje

Recensie De Spiekpietjes – Het zilveren belletje door Hannie van Grol:
Het zilveren belletje is een aflevering uit de serie De Spiekpietjes. Er zijn al verschillende boeken met van allerlei avonturen over de Spiekpietjes verschenen.

De Spiekpietjes zijn de kleinste helpers van de Sint. Een paar weken voor de verjaardag van Sinterklaas krijgt ieder Spiekpietje een briefje met een of meerdere namen erop. Ze gaan dan op reis om die kinderen stiekem te volgen om te zien of die kinderen heel lief of juist heel ondeugend zijn. Ook kunnen ze er op die manier achterkomen welke cadeautjes leuk gevonden worden en waar de belangstelling naar uitgaat. In dit boek kan één Spiekpietje zijn spiekkindje niet vinden. Het gaat om de kleine Elizabeth die gek is op verstoppertje spelen en zich overal verstopt, zodat het Spiekpietje haar niet kan vinden. Ten einde raad belt hij met Sinterklaas die de oplossing met het zilveren belletje bedenkt. Daarom krijgt Elizabeth dit jaar een zilveren belletje in haar schoen dat ze meteen omdoet. En zo zijn de Spiekpietjes in staat Elizabeth altijd te vinden.

Het zilveren belletje is een onderdeel van de serie De Spiekpietjes. Er zijn al meerdere verhalen verschenen hierover. De Spiekpietjes zijn dan ook razend populair, bovendien zijn ze bij de tijd en zitten ze op Facebook. (www.facebook.com/despiekpietjes)

Het prentenboek/voorleesboek met een hardcover ziet er aantrekkelijk uit. De illustraties zijn grappig en herkenbaar, ze nemen het grootste deel in van de bladzijden die helemaal gekleurd zijn. Er staat weinig tekst op, maar net genoeg om het verhaal duidelijk te maken. Wat ook erg leuk is in dit deel van de Spiekpietjes, is dat Elizabeth, die dus gek is op verstoppertje spelen, wel te zien is op elke afbeelding. Voor kinderen is het extra aantrekkelijk om Elizabeth wel te ontdekken, terwijl het Spiekpietje haar niet ziet.

Voor kinderen vanaf een jaar of drie zal dit een leuk sinterklaasboekje zijn met een grappig en spannend verhaaltje. Het boekje is wel geschreven vanuit de traditionele opvatting van het sinterklaasfeest en de zwarte pieten. Er wordt gekeken naar of kinderen lief of stout zijn geweest en de pieten die erin voorkomen, zijn allemaal zwart. Of dit handig is in deze tijd, is de vraag.

★★★★
Titel: De Spiekpietjes – Het zilveren belletje | Auteur: Thaïs Vanderheyden | Uitgeverij Clavis | Categorie: Kids, feestdagen | Leeftijd: 4-6 jaar | Uitvoering: hardcover  | 28 pagina’s | ISBN13:9789044831603
| Verkrijgbaar sinds: september 2017 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 26-11-2018 | Prijs: €15,95  | Bestellen