Oragayn

Recensie Oragayn door Sandra Hutchison:
In het fantasievolle verhaal Oragayn neemt auteur Ninja Paap-Luijten je mee naar een fascinerende wereld. Een wereld vol vampiers, dwergen en magiërs. Denk je nu dat is niets voor mij, lees dan nog even verder….

In Fréyutan leven al deze wezens in harmonie samen met de mens. Rymus werkt voor de Koninklijke garde en neemt zijn werk behoorlijk serieus. Hij heeft al geruime tijd geen contact meer met zijn ouders en hij kijkt dan ook vreemd op wanneer deze zich in Fréyutan melden met een belangrijke boodschap. Dit is voor hem en een aantal andere Gardeleden het begin van een spannend, gevaarlijk en wonderbaarlijk avontuur.

Hoewel Oragayn overduidelijk een boek is dat in het genre Fantasy thuishoort, moet je je hierdoor niet laten misleiden. Het zal zonder twijfel de liefhebbers van dit genre aanspreken. Toch omvat dit boek zoveel meer. Los van het sprookjesachtige geheel is Oragayn net zo goed een stoer misdaadverhaal met veel onverwachte wendingen. Het boek is ook een aanrader voor alle boekenverslinders die dit genre normaal links zouden laten liggen.

Het verhaal zit inhoudelijk erg goed in elkaar. Persoonlijk ben ik geen fan van boeken waar veel namen in voorkomen, wat in dit boek wel het geval is. Maar omdat de hoofdpersonages diepgang hebben en de auteur je stap voor stap met ze kennis laat maken, voelen ze al snel vertrouwd. Door de vaak vreemde namen zijn ze gek genoeg gemakkelijker te onthouden.

Het boek Oragayn is even wennen, je komt niet elke dag terecht in een onbekende sprookjesachtige wereld. Het kan dan ook best even duren voordat je echt in het verhaal zit. Maar als het verhaal je eenmaal bij je strot heeft, laat het je niet meer los. De beeldende schrijfstijl van Ninja is verrassend goed, ze weet vol overtuiging het toch wonderlijke verhaal op je over te brengen en blaast als het ware de personages leven in. Behalve de fictieve woorden gebruikt ze verder geen onnodig moeilijk taalgebruik, waardoor het geheel ontspannen en vlot wegleest.

Oragayn heeft alles in zich wat een boek boeiend maakt en is een aanrader voor een ruime doelgroep. Jong, oud, jongen, man, meisje of vrouw iedereen die maar een beetje openstaat voor een origineel filmisch geschreven verhaal, zal zich vermaken met dit boek. De personages zijn zo intrigerend dat ik hoop dat Ninja in de nabije toekomst nog heel veel verhalen over hen met haar lezers zal gaan delen.

★★★★★
Titel: Oragayn | Leesfragment | Auteur: Ninja Paap-Luijten | Uitgeverij: Perubo Publishing | Categorie: Fictie, Fantasy | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 404 pagina’s  (E-book 295 pagina’s) | ISBN13: 9789492702159 | Verkrijgbaar sinds: juli 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 22-11-2019 | Prijs: €19,95  (E-book €4,99) | Bestellen